Ibland kan skenet verkligen bedra
När man tittar på bilder från mina resor och biobesök så ser man inte att jag är sjuk. Jag är glad och sprudlande. Livet är en dans på rosor.
Men det är verkligen inte hela verkligheten.
Dagarna mellan resor och biobesök spenderar jag ofta sängliggande i total utmattning.
Det är ju inget som jag lägger ut bilder på sociala medier om. Så bilden av mitt liv blir lite sned. 
Men det hela får mig att tänka på en händelse när jag jobbade på Swebus.
En kollega var väldigt dryg och överlägsen var gång han pratade med mig. Han tyckte jag var en liten lantlolla, hans ord, som alltid satt och broderade på sina raster. En töntig tjej som aldrig varit någonstans.
Han å andra sidan ansåg sig mycket berest då han bilade runt i Europa med sin husbil varje sommar.
En höst kom han hem och skröt om att han minsann kört 800 mil på sex veckor. Oj, sa jag med lite lagom imponerad röst. Sedan dräpte jag honom med lite tystlåten röst, "jag körde ensam över 1300 mil på fyra veckor genom USA".
Jag trodde karln skulle svimma. Han bara gapade när det gick upp för honom vad jag sagt.
Sedan blev han som förbytt. Jag var helt plötsligt den mest fantastiska kvinna som fanns.
Han kom hem till mig och tittade på alla bilder jag tagitunder resan 2001. Han började ringa på kvällarna, inte alltid nykter. 
Han berättade att han var kär i mig. När jag påpekade att han var gift, sa han att man kunde vara kär i två samtidigt.
Till slut fick jag med hårda ord be honom att sluta upp att ringa och tjata. Tack o lov fattade han och slutade ringa.
Det är roligt när jag kan ändra folks uppfattning på det sättet men det är jobbigt att inte folk alltid tror på att jag faktiskt ÄR sjuk, för att jag ser så friskt ut. Att jag pga min MS har stora problem med utmatting. Att periodvis orkar jag mest bara gå med systers hund på förmiddagen och sedan är jag sängliggade resten av eftermiddagen.
Men att få andra att ändra uppfattning om mig då de tror att jag bara kört buss och broderat är otroligt roligt.
Att få folk att fatta att det finns mer bakom min fasad än bara ett stort leende. Som det är för de flesta människor.
Livet har inte alltid varit så smidigt. Flytten till Göteborg tex var inte för att jag kände för att flytta till storstan utan att en passagerare förföljde mig och gjorde livet till ett helvete. Men det är inget jag talar om vitt och brett.
Att vara kroniskt sjuk och inte klara av att arbeta är inte roligt någonstans. Javisst, jag orkar att resa men mellan resorna är jag oftast totalt utslagen. Allting jag gör utanför hemmet har ett pris. 
 

Kommentera

Publiceras ej