Jag älskar att bada, att röra mig i vatten, inte simma utan bara att vara i vatten.
Då känner jag mig rörlig och tyngdlös. Då försvinner känslan av klumpighet och ryckighet.
Men jag har blivit en såda badkruka.
Förr badade jag hur vädret än var. Reng och kyla stoppade inte mig. Men jag har blivit en stor fegis på äldre dar. Bortskämd som jag blivit av att bada mycket i de varma haven som omger Florida.
Ibland har det varit så varmt att det känts om att kliva i ett varmt badkar. Inte skönt någonstans då meningen med att gå och bada när man är på stranden är att svalka sig. Men jag behövde i alla fall inte tveka innan jag kasta mig i.
När grannen frågade om jag ville följa med och ta ett kvällsdopp igår så tvekade jag inte en sekund. Skulle bli skönt att få svalka ner sig efter den svettiga dagen på Jönköpings matmarknad. Men när jag satte i fötterna så tog det tvär stopp. Oh, vad kallt!
Lovistovis, tolv år, rusade i utan minsta rädsla. Hon har helt tappat hämningar detta år. 
Systerdotter hoppade också i efter en kort stund. Fastfrusen stod jag kvar. Fick många råd om hur jag skulle göra för att få det att kännas varmare.
Men när systerdotterns sambo kom närmare och närmare till att hoppa i, så kände jag att jag kan inte va sist i. Så då dök jag i.
Först kändes det givetvis som om vattentemperaturen var strax över frysning men sedan vande sig kroppen och det kändes underbart. 
Vi simmade runt och hade det väldigt härligt medan solen sakta dalade ner.
Vatten temperaturen låg på tjugotvå grader. Hur skönt som helst.
Men efter någon timma och solen hade försvunnit bakom moln så började jag frysa och det var dags att åka hem. Så skönt att få kroppens temperatur. Mådde så mycket bättre när vi åkte hem.
Önskade att jag kunde åka ner till vår strand mer. Men att gå ner blir inte bra. Det tar bara en halvtimma men promenaden hem förstör meningen med badet, att få ner kroppstemperaturen. 
Det blir bara plågsamt att gå hem. Flugor och mygg är som galna när man går genom skogen. Väl hemma är jag svettig och äcklig och allt för varm igen.
Så kan jag åka med grannar ner så gör jag det. Då kan jag njuta av badet och fortfarande må bra när jag kommer hem.
 
 

Kommentera

Publiceras ej