Det må vara en tamkatt jag har. En innekatt som bara har en stor balkong att vara ute på.
Fångar fåglar det gör han ändå. Jaktinstinkten den försvinner inte bara för att man har konstant tillgång till mat och en bekväm tillvaro.
Upptäkte när jag kom hem att en fönsterlampa var omkullvält och jag undrade hur det kunde komma sig. Hade katten varit på bushumör i natt och jag inte märkt det?
Men snart upptäckte jag varför. Det låg en död talgoxe på golvet vid dörren in till sovrummet! Min goe lille huskatt hade fångat en fågel som tydligen hade flugit in genom den lite öppna balkongdörren. Där hade den inte hittat ut igen och då blivit ett lätt byte för min misse. Får vara glad att inte mer grejer var omkullvälta. Han kunde ju ha plöjt ner varenda blomma i fönstret och mycket mer runt i lägenheten om det velat sig illa. Men nu hade han tydligen fångat den snabbt.
Men sedan hade han inget gjort med den.
Det är tredje gången som Winston fångar en fågel sedan han flyttade in för sex år sedan. Första gången hörde jag bara hur det skramlade till ute på balkongen sedan kom en lycklig katt in i lägenheten med en död fågel i munnen. Andra gången hittade jag en död ute på balkongen. 
Han är tydligen otroligt snabb den lille hårbollen. Men jag vore tacksam om han slutade med att döda dessa små söta fåglar. De är bättre flygandes fritt än döda på golvet i lägenheten.
 

Kommentera

Publiceras ej