Jag har hittat något jag kan ersätta biobesöken med. För att få ihop lite folk som kan följa med mig till bio kräver för mycket tjat för att hitta en passande datum. Jag tappar sugen om jag hela tiden får ligga på och gnata.
Men att ge mig ut på små dagsresor på egen hand på tåg kan jag göra. De får bli den distraktion jag behöver för att orka kämpa på med livet. Att gå hemma och dra resten av livet utan att ha något att se fram emot är inte roligt.
Jag får göra som familjen Ottosson alltid ha gjort genom åren fast med tåg. Dagsresor till alla möjliga platser. Behöver inte vara storstäder. I dessa tider är det bättre att hålla sig till mindre städer. Bara tågen går dit så det är ju bara att åka.
SJ säljer bara varann plats så jag behöver inte oroa mig över att komma för nära någon okänd och på länstågen är det också bara att hålla avstånd. Åker jag inte i rusningstid brukar det inte vara speciellt mycket folk på dem.
En resa är redan bokad och det är den till Årjäng i slutet på maj. Sedan tänkte jag göra en tur ner till Karlskrona och besöka Rosenbom vid Amiralitetskyrkan. Kalmar ligger också bara en tågresa bort. Likaså Växjö, Skövde, Falköping, Hässleholm och massor av andra städer. Det finns säkert något roligt jag kan hitta att göra i dem. Kyrkor är alltid trevliga att besöka. Annars kan det bara vara härligt att knalla runt och titta på hus. Skulle också gärna åka upp till Falun och åka till Carl Larssongården. Förlänga resan till Mora och vara borta några dagar.
I västa fall kan jag även tänka mig att åka buss. Men det är roligare att åka tåg. Mer utrymme och då menar jag inte pga att de bara säljer varannan stol. Det går att röra sig mer i de bredare gångarna och så finns det toaletter. 
Haft jätteroligt på tågluffardagarna jag var ute på förra och förrförra året. Kul att göra en resa med många stopp och tågbyten under en dag.
Istället för att sitta med USA-kartan och googla får jag nu göra det samma med Sverigekartan. Det finns många roliga platser att besöka i Sverige också.
 

Kommentera

Publiceras ej