Mats Rådberg har gått ur tiden.
Det väcker två härliga minnen som har med hans musik att göra.
Min äldsta systerdotter var ett stort fan av honom när hon väldigt liten. Hon älskade Peta In EN Pinne i Brasan. Hon ställde sig framför stereon och pekade och sa pinne, brasan. Då menade hon att man skulle sätta på skivan med den sången. Det var nog några av hennes första ord. När sången började stod hon där och dansade. 
Undrar om det var där och då som hennes stora intresse för sång och musik startade? För nu är hon sångerska i dansbandet Exsess.
Det andra stora minnet är från min tid på Swebus i Jönköping. En av mina kollegor hade en kareokeemaskin som vi alltid använde när det var fäst och mitt stora paradnummer var alltid Det Är Inte Lätt Att Va Ödmjuk.
För att sången skulle passa mig som kvinna hade jag bytt ut några meningar och ord här och var. Istället för En del grabbar har pengar i pungen. Men jag behöver inga kronor i min.
Sjöng jag att en del tjejer behöver sillissar (silicon) i brösten men det behöver inte jag.
Det blev stor succé!
En gång har jag sett honom live och det var på en bilmässa på Elmia någon gång på åttiotalet.
Nu får han peta in en pinne i brasan i himmelen istället.
Vila i frid Mats.

Kommentera

Publiceras ej