Det har varit en fantastisk resa till Narvik!
Men det kostar på att ha roligt. Var nästan medvetslös i morse. Mådde så fruktansvärt dåligt att jag knappt kunde ta mig ur sängen. Hasade mig till slut upp vid elva. Huvudet dånade och kroppen skakade men det var det värt! 
Det kommer säkert straffa sig mer de närmaste dagarna. Det är lite olika hur lång tid det tar att återhämta sig men eftersom tågresan var något nytt kan överbelastningen blir större. Det var klart ett orosmoment innan jag visste hur allt fungerade. Sådant suger energi från mig. Men allt det roliga övervägde klart det jobbiga.
Tågresan till Narvik var fantastisk. Jag hade tur att till stora delar ha sovhytten för mig själv. Det var bara under natten som jag hade hyttkompis. Hon åkte Gävle - Gällivare. Sedan kunde jag sitta som klistrad i fönsterutan och förundras över hur fantastisk utsikten var. Jag satt inte många stunder utan stod i något av sovvagnens fönster och tittade förundrat ut. Kunde inte få nog av utsikten.
Någon timma efter Kiruna blev naturen helt magisk med massor av snö och nästan helt istäckta sjöar. Tågresan tog 19 timmar och kanske kändes som hälften. WOW!
Tåget tuffade på i lagom takt. Inget expesståg precis de sista timmarna. Överlycklig anlände jag till Narvik. Sovit sådär på tåget. Hade svårt med det monotona ljudet av luftkonditioneringen och tågets egna ljud. Så efter att jag checkat in la jag mig och sov en stund. Slocknade direkt.
Narvik är inte stort och jag kunde gå tillbaka till hotellet mitt i byn så fort jag blev trött. 
Det var många timmar till fots men jag gillar att gå så det var bara härligt. 
Vandringen ut till Hålogalandsbron var inget speciell men väl framme vid bron var det värt det. Den är en av världens längsta hängbroar och var mäktig att se i det härliga solskenet. Väl värt den runt en mil långa promenaden fram och tillbaka plus ytterligare en timma runt Narvik. Sov gott den natten.
Det var så härligt att vara ute och resa helt på egen hand. Det har jag inte varit sedan dagarna på Hawaii 2016. Skönt också att kunna ta allt i min egen takt. När jag varit ute och vandrade länge mitt på dagen under onsdagen kunde jag sedan lägga mig och vila under eftermiddagen innan det var dags för biobesök.
Det var så otroligt vackert i Narvik. Var jag än tittade så såg jag snöklädda fjäll. Det verkligen en lyckad resa. Hela jag är uppfylld av fantastiska intryck. 
Första delen, fram till Kiruna, var också fantastisk. Vi var bara två i vår liggvagn, som tar sex personer. Vi kunde åter röra oss fritt fram och tillbaka i hytten och i gången för att få bästa vyn att fotografera. Nu fick jag massor kort av Lapporten, som jag nästan missade på vägen upp. I Kiruna blev hytten full och det krävdes lite mer oganisation att röra sig. Naturen var inte lika fascinerande och jag fick ro att sitta och sy. 
Det var lite rörigt innan vi fick till alla sex sängarna men jag lyckades komma upp i min överslaf utan större svårigheter. Den var väldigt hård, så jag vaknade många gånger att det gjorde ont någonstans men somnade direkt om efter att jag vänt på mig. 
Jag kan verkligen rekomendera att ta nattåget till Narvik från Stockholm. Men tänk på att välja sovvagn när du bokar. Där är det bara tre sängar, som är bäddade. Handduk ingår och det finns ett lite handfat i hytten. I liggvagn, det lite billigare valet, får man själv bädda sängarna i sexrumshytten. Då det var påslakan i sovvagnen, var det nu överlakan och filt. Handdukar ingår ej så det var att torka sig med pappershanddukar efter tvätten. Heller ingen luftkonditionering. Vilket gjorde den tystare men otroligt varmt.
Jag hade fantastiskt underbart under resan men nu krävs det några dagars återhämtning innan utmattningen försvinner ur kroppen. Varje intryck har har lämnat ett litet spår men det är det värt! 
Det är fantastiskt att vara ute och resa!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej