Nu har vi garanterat sett vinnaren och det är tyvärr inte John Lundvik, även om han nu gjorde bra ifrån sig. Men jag tycker att den saknar det där sista umpfet som gör en låt till en vinnare. Skulle dock bli överlycklig om jag har fel.
Vinnaren blir istället Nederländerna. Snygg och modern ballad som tävlingen behöver. Scenframträdandet var väl så där scensatt. Pianot var sanslöst fult men här fanns wowscener och Duncan sjunger, likt John, fantastiskt. Skulle vara kul också om Nederländerna fick vinna igen. Det är typ hundra år sedan sist.
 
1. Armenien - Srbuk - Walking Out **
Gillar låten men framträdantet var lite magert. Hade behövt lite mer folk på scenen. Nu kändes hon väldigt ensam och klippet med den tomma arenan mitt i kändes otroligt konstig. Vandrade ut ur tävlingen.
 
2. Irland - Sarah McTernan - 22**
Jag gillar låten men den gjorde inga större avtryck på scenen även om stagingen var lite söt. Fick åka hem.
 
3. Moldavien - Anna Odesbescu - Stay *
Använder sig av samma sandartist som Ukraina gjorde 2011. Då var det nytt nu blev det bara ett jaha som inte lyckades dölja att låten är rätt tråkig. Hemsänd.
 
4. Schweiz - Luca Hänni - She Got Me **
Visst det är ett glatt dansant nummer men jag vet inte. Går inte igång på det här alls. Men det är ju lite fart på i alla fall. Dansade sig till final.
 
5.  Lettland - Carousel - That Night *
Gulligt menlöst som fick åka hem.
 
6.  Rumänien - Ester Peony - On A Sunday ***
Fattar inte riktigt varför de valt ett gothtema på låten men det är så knäppt att jag gillar det. Det blev tyvärr respass.
 
7. Danmark - Leonora - Love Is Forever ***
Supergullig låt med supergullig scenshow. Tack o lov gick hon till final.
 
8. Sverige - John Lundvik - Too Late For Love ****
Han sjunger verkligen fantastiskt! Bra utstrålning och bra show. Men vinner han hela cirkusen? Nja, det tror jag inte. Men det gör inget bara han kommer högt upp på vänster sida.
 
9. Österrike -  Paenda - Limits *
Jättefin scenshow men hon sjöng inte allt för bra. Sången är söt men den försvinner i massan av låtar.
 
10.  Kroatien - Roko - The Dream -
Plågsamma tre minuter där det blev en översvulstig opera. Bort, bort, bort.
 
11. Malta - Michela - Chameleon **
Malta har haft enorma problem under veckan. Efter första repertionen slängde de bort hela showen och började från noll till nästa och så gick de sedan tillbaka till första framträdandet. Var lite chockad att detta röriga nummer gick vidare men låten är väl ändå ganska ok.
 
12. Litauen - Jurij Veklenko - Running With The Lions *
Han sjunger bra men hela numret skriker "vi har inga pengar att göra ett snyggt nummer för att dölja att denna låt är rätt tråkig". Fick springa hem med sina lejon.
 
13. Ryssland - Sergej Lazarov - Scream **
Va?! Vad det allt de fick ihop till scenshow? Trodde det skulle bli ett sanslöst dyrt framträdandet men jag gick verkligen inte igång på detta. Låten är helt ok, men saknar det som skulle göra den till en vinnare. Räcker inte med att han sjunger väldigt bra. Men till final kom han i all fall.
 
14. Albanien - Jonida Malaqi -  Ktheju Tokës **
Det är kul med inhemska toner men den här lite lätt falska skriksången gick jag inte igång på. Vrålade sig till finalen dock.
 
15. Norge - KEiiNO - Spirit In The Sky **
Detta är en enorm fan wank och jag förstår ingenting. Jag går inte igång alls på detta. Känns mycket daterat i mina öron men till final gick den.
 
16. Nederländerna - Duncan Laurence - Aracde ****
Jag skulle älska om detta vann. Snygg och modern ballad. Scenshowen var väl lite konstig dock. Svishade liksom bara förbi Duncan lite då och då. Men den snygga bryggan blev otroligt läcker. 
 
17. Nordmakedonien - Tamara Todevska - Proud ***
Kanske inte den mest fantastiska ballad men scenshown lyfte den till final. Hon sjunger fantasisk och sången blir bättre än vad den egentligen är.
 
18. Azerbaijan - Chingiz - Truth ***
Bra låt men jag fattar in alls framträdandet. Karln är jättesnygg men ändå glider kameran mest bara runt och stannar endast undantagsvis på honom. Men sjunger han verkligen helt själv? I ett parti sjunger han en mindre överstämma och då låter fortfarande refrängen exakt likada som när han sjunger den. Hmm. Men till final kom han i all fall.
 
Åter en bra sändningen även om jag aldrig gillar snacket i green room. Bäst är som vanligt Edward af Sillén. Han gör mig aldrig besviken. "Som sex finska frånskilda män på Findlandsbåten." Charlotte Perrelli är ok men övergläses helt av Edward.
 
 
Eurovision Song Contest,

Kommentera

Publiceras ej