Jag älskar att gå på musikaler på bio och teater och det har varit gott om de senaste åren. Man kan säga att det började med totalsuccén med MAMMA MIA! Sedan rullade det bara på och nu går det flera samtidigt på bio.
De kallas alla musikaler men förutom Mamma Mia 1 & 2 och The Greatest Showman så är de ganska så olika. Jag gillar dem ändå väldigt mycket en del kan jag säga ett jag helt enkelt älskar. Det är bra med variation.
Mamma Mia och The Greatest Showman är mer tradionella musikaler. Stora shownummer stannar upp handlingen en stund. De är medryckande och glädjespridande. Jag vill sjunga och dansa med.
A Star Is Born är ett känslosamt drama med jättehäftiga scenframträdande. I många av scenerna känns det som om man är med på scenen. Kameran följer Bradley och Lady Gaga så nära att jag nästan kan känna lukten av svett. Mycket läckert.
Bohemian Rhapsody är också ett drama med mycket musik. Här är scenfranträdandena så medryckande att jag vill ställa mig upp och vråla med. Det går inte att sitta still under flera av sångerna. Slutet från Live Aidgalan är helt magiskt på stor duk.
Rocketman är musiken en del i handligen. Sångerna flyter in med vad som sker i filmen. De bildar en otroligt snygg helhet. Även stora scenframträdanden för handlingen framåt.
Yesterday är en romantisk komedi med musik. Flera scenframträdande men också mycket småplock med lite musik här och var.
 
Ibland känns det som om jag vill leva i en musikal av det gamla slaget. Den där alla kan sången som någon börjar sjunga på. Det dansas och sjungs i massor. Stor lycka. Men jag har kommit på att jag sällan lyssnar på dessa musikalsånger hemma. De ser jag hellre på stor duk på bio. Då försvinner jag in i den härliga musiken. 
Mer musikaler på bio helt enkelt!

Kommentera

Publiceras ej