Det behövs inte mycket ibland för att jag ska bli helt utmattad.
Att gå ut en stund med hundarna och sedan baka en sockerkaka. Det var allt som behövdes idag för att jag skulle tvingas gå och lägga mig. Huvudet orkade helt enkelt inte med. så frustrerande.
I en och en halvtimma sov jag men känner jag mig bättre efteråt? Inte det minsta. Huvudet känns tungt och dimmigt.
Men tigerkakan blev fin i alla fall.
 
TIGERKAKA
 
4 st ägg
3 dl socker
200 g smör
1,5 dl grädde/mjölk
3 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
 
Sätt ungen på 180 grader.
Bröa en stor sockerkaksbunke.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa äggen och sockret pösigt.
Blanda växelvis i smöret, grädden, mjölet, bakpulvret och vaniljsockret i äggsmeten.
Dela smeten i två delar och blanda i kakaon i den ena.
Häll sedan växelvis i den vita och den mörka smeten. Om du bara gör vit, brun, vit så dra en gaffel ett varv i smeten för lite roligare mönster. 
Ibland kan smeten vara väldigt tjock beroende storleken på äggen och om det är grädde i. Då får man lägga i smeten i bunken klickvis.
Grädda längst ner i ugnen i ca 45 minuter. Känn noga efter med sticka om den är färdig.
Själp upp den på ett galler och låt den svalna med formen på.
 
Receptet kommer från Moster Ruts Stora Kokbok från 1948 och där står det att det ska vara moderat värme. Det vill säga att de använde vedspis.
 
Låt er väl smakas en god sockerkaka som definitivt inte är någon lightprodukt. Jag skulle kunna äta upp smeten så att det inte blir någon sockerkaka. Smeten är syndigt god.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej