(null)
Ute på lite tågäventyr. 
Bestämde mig för att göra som förra året när jag åkte Vättern runt med tåg. 
Denna gången blir det Småland, lite Halland och Västergötland. 
Jag började i den extremt tidiga timman, 7.18, från Nässjö till Alvesta. Det var ett Krösatåg, vilket betyder att man stannar vid varenda mjölkapall längs med spåret. I sakta mak åker man genom den småländska skogen. 
(null)
I Alvesta fick jag en halvtimme mellan tågen. Så jag tog mig en liten tur runt den lite morgontrötta staden. Det gick rätt fort om man så säger. Så jag hann äta lite medhavd frukost ute på perongen innan tåget till Värnamo avgick. 
(null)
Väl i Värnamo skenade jag bort till Apladalen för att hälsa på Kersti och Per. Hade lite över en timma på mig. 
Sist jag var här var de u vinterförvaring, så det var kul att äntligen få se dem. 
Berättelsen går att Kersti och Pet var så fattiga att de inte hade råd att gifta sig. I sex år sparade de ihop daler. Men när de var på väg till prästen mötte de länsman som förklarade att kopparmynten hade nu blivit ogiltiga och därmed värdelösa. Där stod stackars Kersti och Per utan pengar igen. Deras kärlek var så stark att de bestämde dig för att börja spara nya pengar i ytterligare sex år. 
(null)
Efter att ha tagit lite kort på paret så strosade jag tillbaka till stationen för att invänta tåget MIT nästa destination, Halmstad. 
(null)


Kommentera

Publiceras ej