Under lördagen var jag på Jönköpings Läns Hembygdsförenings Årsstämma i Gummifabriken i Värnamo.
Vilket låter tråkigare än det fatiskt var.
En otroligt trevlig och snabb ordförande, Irene Oscarsson fick bra fart på mötet. Folket som skulle berätta om diverse årsberättelser var ovanligt roliga. Det gick i rasande takt och jag hann just aldrig ha tråkigt.
Det hela började med att två trevliga kommungubbar berätta om hur otroligt driftiga de är i Värnamo. Sedan blev det mer prat av diverse människor. Alla otroligt intressanta. Men landhövdingen kändes lite bortkastad. I programmet stod det att hon skulle prata i en timma. Det blev bara tio minuter och jag tror att hon pratade om när hon bodde i Tranås. Jag började bli lite mosig i hjärnan och uppfattade inte allt hon sa. Fyra stycken eldsjälar fick medalj för lång och trogen tjänst inom Hembygdsföreningen.
Vi åt god lunch på Madam Gummifabrikens fina restaurang. Sedan började Hembygdsrådets Årsstämma. Det är mycket val av den gubben och den gumman och får vi ett ja och dunk i bordet med klubban. Det gick dock väldigt snabbt och var klart på lite över en timma. Nästan alla som talade var roliga eller åtminstone trevliga.
För att kunna lyssna bättre satt jag och ritade lite, vilket jag inte var ensam med. Men mest lyckades jag hålla koncentrationen på det som hände på scenen. Var bara lite lagom trött när jag kom hem. Hade också haft trevligt med mina medåkare.
En intressant och bra dag.
 

Kommentera

Publiceras ej