Tänk vad man upplever saker olika.
Pappa pratar ofta om hur svårt ekonomiskt vi hade det när jag växte upp. Hur mamma och pappa fick kämpa för att få ihop pengar så det skulle räcka till det allra viktigaste.
Så upplevde aldrig jag det. Att åka till billighetsaffärer som fanns i bland annat Mullsjö och Örserum, blev ett äventyr för mig. Butikerna som ofta fanns i gamla magasin hade kanrrigt trägolv och var fyllda till bredden med allt från kläder, köksprylar, leksaker, trädgårdstillbehör och jag vet inte allt. Älskade att smyga runt bland hyllorna och titta och klämma på saker.
En annan favorit var när mamma packade kylväskan med mat och vi åkte iväg på kvällarna efter mjölkning. Det här var på den tiden då bensinen inte kostade en hel förmögenhet. Vi sa höger, höger, vänster, höger i korsningarna. Hade ingen plan var vi skulle ta vägen, utan körde bara ut i det blå. Stannade och åt kvällsmat gjorde vi när vi hittade ett lämpligt ställe längs med vägkanten.
Vi åkte på dagsturer mellan mjölkningarna till alla möjliga ställen. Ett kärt minne är till Blomstergården i Eringsboda nere i Blekinge. Vi åkte Vättern runt, kexfabriken i Örebro och jag vet inte allt. 
Det kanske inte alltid ser ut så på bilderna men jag älskade att vara ute och åka.
Under flera år åkte vi på Svinavelföreningens årsmöten runt omking i landet. De anordnade aktiviteter runt mötena, tex besöka diverse ladugårdar med svinbesättning. Vi bodde på motell och de måltider som inte ingick i aktiviteterna hade vi med oss själva och satt ute i naturen och lagade. Det var säkert otroligt kämpigt för far och mor men jag älskade det.
Bara för att man inte har råd med diverse dyra saker och dyra resor betyder inte att man inte kan ha roligt. Det gäller att hitta på saker ut efter de förutsättningarna man har. Det finns massor av saker att göra som inte kostar så mycket och att sitta och äta ute i naturen är aldrig fel.
Jag kommer alltid med värme minnas när vi var ute och åkte.
 
 

Kommentera

Publiceras ej