Råkade hamna i min resebok jag skrev efter den fantastiska bilresan runt USA 2001.
Så underbara härliga minnen välde över mig. Den var den första bilresan jag gjorde på egen hand i det stora landet i väst och jag fick ett oförglömligt minne.
Kan minnas hur frusterad jag var de första timmarna av redan. Ville bara komma ut ur Florida. För det kändes inte som om resan började på riktigt förrän jag rullat över gränsen in till Alabama. Då kändes det verkligen som om resan började.
Första natten tillbringade jag i Mobile, Alabama. Tom, maken i familjen jag jobbat hos i Florida, tyckte att jag skulle kunna hinna till New Orleans första dagen. Men jag ville inte blåköra utan stanna lite här och var. Så min andra natt spenderade jag i den annorlunda staden. Passade på att på bio när jag var där, Moulin Rouge. Var liksom väldigt passande.
Trodde att jag skulle ha det jobbigt när jag skulle hitta motell varje kväll. Men det blev en av de roligaste sakerna längs med resans gång. Dels är det nästan alltid väldigt lätt att hitta motell i USA. De finns i varje minsta ort. Skulle det vara för dyrt på ett ställe, är det bara att fråga på ett annat. Gick hur lätt som helst!
Jag dånade fram på vägarna i USA som om jag inte gjort annat. Till en början tyckte jag det var lite jobbigt när lastbilschaufförerna uppmärksammade mig. Hade en som nästan förföljde mig i norra Florida. Så fort jag kört om honom jagade han ifatt mig och körde om och saktade sedan ner för att tvinga mig att köra om honom så han kunde glo på mig när jag passerade. Detta hände flertalet gånger. Jag ville inte hålla för hög hastighet, det finns gott om vägpoliser i USA. Tack o lov var han inte i närheten när jag svängde av för att tanka.
Det var tack o lov enda gången jag tyckte chaufförernas uppmärksamhet var jobbig. De verkade meddela varandra när jag passerat dem. För jag fick vinkningar och tutningar när jag körde om nästa och nästa. Jag vinkade glatt tillbaka.
Jag upplevde så otroligt mycket roligt på denna resa. Mycket tid spenderade jag i bilen. Jag älskade att köra. Men när jag väl stannade fick jag ofta upplevelser utöver det vanliga. Började nästan gråta när jag kom ut på kanten till Grand Canyon och såg den enorma dalgången för första gången. Kändes nästan overkligt att jag var där.
Jag träffade otroligt mycket trevliga människor och alla undrade de hur jag kunde resa ensam. Det var klart den vanligaste frågan längs med resans gång.
Detta var den första av tre resor som jag gjorde på egen hand runt USA innan min MS satte stopp för det hela. Då visste jag inte vad som väntade mig och jag kunde njuta fullt ut. 
När jag kommit till Las Vegas i Nevadas sydöstra hörn vände jag tillbaka öster ut lite åt det nordliga hållet. Det var ingen stad jag föll för, allt var så fejakt men det var roligt att ha varit där. 
 
Jag besökte bekanta i Texas i några dagar och stannade ett par nätter i Casper, Woming för att vila upp mig lite. Hade då varit ute på vägarna i nästan tre veckor och det började kännas. Sedan blev det full rulle mot ostkusten och Washington DC. 
I USAs huvudstad gjorde jag ett lite längre stopp. Besökte bla Arlingtons enorma militärkyrkogård och National Mall med alla minnesmärkena. Sedan fick jag tidsnöd och fick köra som en galning ner längs med ostkusten för att hinna tillbaka till Orlando i tid för att lämna tillbaka hyrbilen.
Gjorde några få stopp längs med vägen bla Boone Hall, en jättefin plantage i South Carolina. Jag var helt slut när jag till sist vid midnatt kom tillbaka till Orlando i Florida. Men oj vad lycklig jag var. Resan gjorde ett så stort intryck på mig att jag knappt kunde prata om den till en början. 
Jag är så lycklig att jag fick förmånen att kunna göra denna resa. Den förändrade mitt liv och jag kommer alltid minnas den med en enorm glädje och lycka. Under 28 dagar körde jag 1.364 mil igenom 22 stater. Lyckan över denna bedrift går nästan inte att mäta. Den är total!
Synd bara att digitalkameran inte hade gjort sitt intåg ännu. För oj vad jag hade fotat! Nu blev det bara lite kort här och var. Det var bara under dagen i Grand Canyon som jag tog mycket bilder.
 

Kommentera

Publiceras ej