Jag älskar att gå på musikaler och teater.
Det har blivit några stycken genom åren även om jag nu gärna hade gått på fler. Ska inte säga att jag kommer ihåg allt. Tack o lov har jag köpt program till de flesta.
Just nu går On The Town med Rennie Mirro och Karl Dyall på Spira i Jönköping. Jag bara måste pallra mig dit. Musikalen bygger på en film från 40-talet med Gene Kelly och Frank Sinatra som jag bara älskar. Inte blir det sämre när Rennie ser ut som om han kunde vara son till Gene Kelly.
Den absolut roligaste musikal jag någonsin sett är Singin' In The Rain med just Rennie och Karl. Jag skattade så mycket att jag höll på att trilla av stolen. Sissela Kyle var så hysteriskt rolig med sin pipiga röst att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Sedan dansar de ju helt sanslöst bra också. Bara en sån sak.
Allt kommer jag inte ihåg som jag sett. Tittade för ett tag sedan på komedin Hotelliggaren på SVT med bla Robert Gustafsson och inte ens då kom jag ihåg den. Men jag har ett program, så jag måste varit på den någon gång.
Phantom Of The Opera var häftig men upplevelsen hade nog blivit ännu bättre om vi inte suttit på första raden. Det blev för mycket detaljer som stal fokus från helheten. Det hände att ögonen for iväg och tittade på orkesterns som vi satt så nära och en tappad lösmustasch som sedan fastnade på någons sko gjorde att jag tappade fokus och när ljuskronan kom farande hände det mestadels uppåt och bakom oss.
Teatern Blommor av Stål som bygger på en verklig händelse som blev en teater som sedan blev film sedan kom som teater till Stockholm var härlig. Gunilla Nyroos som Clairee var absolut bäst.
Spring i dörrar komedier gillar jag. Trassel på China Teatern var rolig med Brasse Brännström som otrogen politiker var bäst. Problemet var bara att jag satt uppe på läktaren och såg lite över kulisserna och vad som hände bakom scen. Det var lite distraherande.
Firade min födelsedag på Lisebergsteatern ett år. Ytterligare en spring i dörrarnakomedi. Var rolig men den kunde varit mycket roligare om de inte improviserat så mycket. Det stoppade upp flödet och mycket kändes väldigt internt och ansträngt. Som om de improviserat det någon gång  början och sedan gick det på slö rutin.
Men de flesta av vad jag sett har jag gillat.
Funderar starkt på om jag åter ska fira min födelsedag med att gå på musikal nästa år. Det finns mycket att välja emellan men just nu lutar det åt musikalerna Ghost eller Så Som I Himmelen. Som båda bygger på filmer. Då kan jag blanda mina stora intressen om man så säger.
 

Kommentera

Publiceras ej