I försök att hitta något att göra plockade jag fram asken jag har full med foton. Tänkte att jag skulle skanna in alla julkort jag fått genom åren. Inte de köpta utan de som vänner gjort av fotografier. Har massor.
Men när jag satt där och försökte få någon som helst ordning i röran av alla möjliga kort så började jag titta på baksidan av korten som var tagna med APS-kameran. Där stod en sexsiffrig sifferkod. Precis sådan kod som står på filmrullarna.
Normalt är det bara att titta på indexkortet som följde med men de har jag tappat bort alternativt slängt bort. Jag har femtiotre rullar och tanken på att behöva framkalla så gott som alla bara för att hitta de som innehar bilderna från några USA-resor, Portugal och Malta kändes inte så där jätteroligt. 
Så helt plötsligt var julkorten bortglömda. Jag blev som besatt av att hitta rullarna. Jag bläddrade bland korten och skrev upp sifferkoden. 
Sedan kom jag på att titta i albumen från resorna och se vad det stod för kod på de korten. Försökte med mindre våld få korten att låssna utan att skada dem för mycket. Till slut skrev jag upp alla koderna på rullarna och bockade av dem allt efter jag hittade dem. La de olika rullarna i olika högar beroende på var jag skulle göra med dem.
Några av korten fanns ingen id-kod på. Verkar vara de som jag framkallat i USA. Lyckas jag bara upptäck vad det är på de flesta av rullarna så är det bra. Det minskar ner antalet rullar som jag får framkalla utan att veta vad det är på dem.
Jag glömde bort allt runt om mig och var helt fokuserad på att hitta filmrullarna som jag skulle kunna framkalla igen. Glömde bort om jag var hungrig. Allt fokus låg på det jag gjorde. Till slut fick jag tvinga mig att avsluta det hela. Klockan började ticka iväg. Men då hade jag hittat rullar från alla resorna. Men det saknas ett par tre stycken. Hade parat indexkorten till Maltaresan men en rulle verkar inte finnas. Men jag har hittat de andra rullarna från resan och det är på dem som de bästa korten sitter.
Hittade också flera vanliga negativ. Så nu får jag be pappa skanna in dem också, så att jag kan få alla mina bilder från mina älskade resor datorn. 
Det är roligt med resealbumen men jag gillar att sitta och titta på mina bilder på datorn. Där kan jag också göra lite med dem.
JAG ÄLSKAR ATT RESA OCH JAG ÄLSKAR ATT FOTOGRAFERA!
 
 

Kommentera

Publiceras ej