Mary Poppins Returns fortsätter tjugo år efter originalet från 1964. Då med Julie Andrews som Mary Poppins och nu Emily Blunt i samma roll.
Nu är det barnen från första filmen som blivit vuxna och behöver hjälp. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om filmen. Den gör inte något speciellt stort avtryck. Den är nästan en karbonkopia på första och känns ganska så onödig.
Inget nytt tillförs. De scener då de försvinner in i en tecknad värld se väldigt gammaldags ut. Animerade på det sättet de gjorde på 60-70-talet, Inte fult men ganska så grovt. Ändå är det den scenen jag gillar bäst. Då har de en mycket medryckade sångnummer med animerade figurer.
Resten av sångerna är ganska så anonyma och jag har glömt dem nästan innan de är slut. Det är många fina sånger men de är tämligen tråkiga. 
Hela filmen ger ett väldigt duktigt intryck. Inget är dåligt. Skådespelet är jättebra och här finns flertalet roliga bifigurer. Men helheten är ett enda jaha, vad det allt?
Jag har aldrig tråkigt och den flyter på bra. Bara ett sångnummer på mitten som jag tycker att det aldrig känns som om det tar slut. Men jag berörs aldrig speciellt mycket. Det krävs inte hög utbildning för att fatta att pappa Banks kommer att klara av att betala lånet så att de få behålla huset. Så den intrigen känns mer än utslätad. Man behöver liksom aldrig bry sig riktigt.
Filmen lever på sina detaljer, roliga bifigurer och vackra miljöer. Den går lagom fort, 2,11 lång, men jag bubblar inte direkt över av lycka när den är slut. Som jag gör när jag verkligen gillar en film. Känns mer som, nu har jag sett den filmen när börjar nästa?
Något som irriterar mig å det grövsta är översättningen. Jag antar att i den svenska översättningen av böckerna av PL Travers så har de svenska namn. Men det är otroligt störande att höra deras engelska namn och se andra namn i översättningen. Banks är Back och Onkel Dawes är Farbror Stål bla. Men mycket störande att höra ett namn och se ett annat i textningen.
Fråga ett: Är Dick Van Dyke fortfarande pigg i benen, han har några halvvilda danssteg, 93 år gammal eller är den scenen trickfilmad? Kul att se honom i vilket fall. Han var med i första filmen. En annan 93 åring som också är med är Angela Landsbury. Ålder är bara en siffra.
Fråga två: Varför lever aldrig mamman i Disneyfilmer? Hur många animerade Disneyfilmer är det bara pappan kvar? Finns det ens någon film där det bara är mamman kvar? Varför får aldrig båda föräldrarna leva?
 

Kommentera

Publiceras ej