Idag skulle mamma fyllt 82 år men istället sjunger hon med änglarna i himmelen.
Jag saknar en gamla mamma från förr men de minnen som ligger närmast är tyvärr från hennes tid som dement. 
Jag försöker fokusera på den roligt giftiga mamma som lagade jättgodmat. Som älskade att vara ute och åka. Som alltid hade något för händerna. Hon satt sällan och bara tog det lugnt. Som kom på att hon ville att jag skulle hjälpa till hemma att ge mig två val. Ett som hon ville att jag skulle göra och ett som var värre/tråkigare. Det gick aldrig att komma undan.
Hon var smart hon.
 
Lilla mamma.
Hon älskade att ha kalas och bjuda folk till kaffe och kakor Det var noga att man tog för sig och åt alla fat tomma. Då blir det vackert väder i morgon, sa hon ofta.
Hoppas du har det bra i himmelen. Där du säkert hjälper Gud att möblera om. Det gjorde du ofta. Det var inte alltid man hade samma rum när man kom hem från skolan på eftermiddagen som man hade haft på morgonen. Hon var alltid kreativ och påhittig. Älskade att spela spel. Kinaschack var favoriten.  Det spelade hon även när hon började blir ganska så virrig och glömsk. Hittade alltid bra vägar att hoppa med kulorna.
Jag tänker på hennes sanslöst goda bullar. Precis lagom sega och fluffiga. Hennes fläskpannkaka och fiskpudding. Hur lätt hon kunde sno ihop lite god mat. Varför fick jag inte ärva den genen?
Idag åkte far och jag och tände ett ljus vid graven och förenades i vår saknad efter mor. Du har lämnat ett stort tomrum efter dig.
Älskade mamma.
 
 

Kommentera

Publiceras ej