Börjar känna att jag är sugen på att åka till Stockholm igen. Brukar åka upp några gånger per år.
Finns alltid massor att göra och så blir det givetvis ett biobesök eller två också.
När jag började titta runt i mina Stockholmsbilder så kom jag på att jag alltid varit mycket i vår vackra huvudstad.
Första besöket var troligen när jag fyllde 12 år 1978. Vi var uppe på sportlovet. Det var mor, far, syster och jag. Vi bodde på Esso Motor Hotel Järva Krog norr om Stockholm och åkte in till city under dagen. Kommer ihåg hur jag köpte en ihopfällbar resväska nere i källaren på NK. Har fortfarande kvar den.
Ett tag hade jag två kompis som bodde, av vad vi här nere i Småland kalla Stckholm. En bodde i Märsta och den andra Södertälje. Jag åkte och besökte dem minst två gånger om året. Jag var så mycket i Stockholm att jag kunder innerstan bättre än de som bodde i ytterområdena.
När kusinvitamin jobbade på Roadlink kunde jag nyttja deras lägenhet i Hallunda gratis. Det var bara att hämta nyckeln på Shellmacken bredvid huset där lägenheten låg. Hur bra som helst.
Tunnelbanan åker jag fram och tillbaka, hit och dit. Ibland bestämmer jag mig för att hålla mig lite längre ut från centrum. Det finns mycket att se bortom Drottninggatan och Gamla Stan. Allt efter vad jag känner för. När jag tog bilen upp parkerade jag alltid vid Fruängen och tog tunnelbanan in. De hade en gratis parkering där och det var lätt och smidigt att svänga av E4an. Det var min syssling i Stockholm som tipsade om att stanna där. Numera är gratisparkeringen minimal så det blir till att betala eller söka sig till gatorna runt omkring tunnelbanestationen.
Numera tar jag tåget upp. För det mesta över dagen. Men det händer lite då och då att jag stannar över natt. Beror oftast på vad jag ska göra när jag väl är där. Det är smidigt och jag kommer rakt in till centrum eller ta tunnelbanan till dit jag ska direkt.
Jag har besökt de flesta av Stockholms museum, men jag har några kvar. Ibland har jag fullt upp när jag kommer upp och ibland flyter jag bara runt under dagen. Det är som sagt bara kul att åka iväg lite och i Stockholm är det alltid något som är intressant att göra. Om det så bara blir att åka lite buss en stund och titta på folk för att få tiden att gå.
Det är härligt att åka till Stockholm. Får nog ta och göra det snart igen...
 
 

Kommentera

Publiceras ej