Jag hittar massor av kul när jag sitter och skannar alla kvitton jag hittar från mina resor genom åren.
När jag åkte iväg till USA 1993 sas det att man var tvungen att skaffa Internationellt Körkort för att få köra bil i USA. Så det var ju bara att införskaffa. Likaså gjorde jag det när jag åkte tillbaka till Florida tre år senare. Det är det kvittor jag hittat nu.
Kostade 170 kr och införskaffades tydligen på Motormännens Resebyrå. Kommer inte ihåg att det fanns en resebryå som hette det ens.
Kommer inte ihåg om det var 93 eller om det var 97 som jag fick visa det för en polis. Kommer inte ihåg varför jag blev stoppad, för det var inte för fortkörning i alla fall. Men jag kommer ihåg att han inte fattade över huvudtaget vad den lilla boken som var det internationella körkortet var för något. Han bläddrade och bläddrade. Fick visa mitt riktiga körkort till slut.
Nästa besök och alla efter det till USA, så har jag bara haft mitt svenska körkort. Det har gått jättebra de mesta gångerna jag visat det. Även de två gånger jag åkt fast för fortkörning.
Har fått förklara vad mitt namn står. Blivit kallad Korkort Sverige några gånger på motell, innan jag upptäckte det hela. Numera pekar jag ut vilket som är mitt förnamn och efternamn.
Enda gången jag har haft problem var på ett motell i Oklaholma City. Kvinnan som jobbade där var alldeles tokig för att hon inte hittade den rätta sifferkoden och att det inte stod någon hemadress på det. Som det gör på amerikanska körkort.
Det är så roligt att titta på gamla kvitton och se vad jag köpt för något.
 

Kommentera

Publiceras ej