Jag har nu blivit så gammal att jag bjuds med på kalas hos släktingar. Fast att det är nästan tjugo år upp till de "yngsta". Det brukar vara lagom trevligt med god mat. Men igår blev otroligt lyckad kväll.
Efter att all mat intagits var det några som åkte hem. Kvar blev far och jag, faster och fabror och ett par från en grannby.
Vi stannade kvar länge och kom igång att prata om hur de olika paren hade träffats. 
Far och mor hade träffats på på ett möte på Bergets Sommarhem 1953. Så när mamma gick bort förra sommaren hade de känt varandra i 65 år. På den här tiden hade mötena inte börjat förrän klockan tjugo och det blev sent. Pappa tyckte synd om mamma som cyklat dit. Så han skjutsade hem henne. Farbror hade så roligt åt att han hade sett far på vägar som inte var hemåt vår lilla by och med en damcykel i bagaget.
Faster och Fabror hade känt varandra hela livet men det var inte förrän de var lite över tjugo som det sa klick. De hade andra pojk- och flickvänner innan. Båda hade varit förlovade har jag för mig. Kommer inte ihåg hur Faster uttryckte det, tyvärr. Hon fick till en liten rolig knorr. Men kontentan var att alla har ett förflutet.
Paret från grannbyn hade träffats genom sina kompisar som kände varandra och första gången de träffades hade de åkt på ett möte på Frälsningsarmén i Jönköping. Förra året firade de femtio år som gifta.
Värdparet var lite äldre när de träffades. De har nu varit gifta i trettiotre år. Hon hade börjat i hemtjänsten och började gå och handla mat i hans butik. Han började komma ihåg vad hon brukade handla och såg till att ha det hemma. "Jag fångade henne med leverpastejen", sa han. Deras första tripp tillsammans gick till ett möte i en grannby lite längre bort. I början när de började umgås var det ingen som vågade prata med dem. Folk undvek att störa dem. Som om det skulle göra att de gjorde slut...
Jag fick frågan hur det kom sig att jag inte gift mig, om jag någonsin haft någon karl? Jo, då det har jag men ingen som jag velat gifta mig med. Jag har alltid tyckt bättre om att vara själv. Att gifta sig bara för att man ska ha någon är inget jag velat göra och det höll de alla med om. Man ska gifta sig av rätt orsak.
Det blev en otroligt rolig avslutning på kvällen. Alla var mycket öppenhjärtliga, vi har ju känt varandra mer eller mindre hela livet. Sådana här samtal gillar jag. Politik och bilar, som det talades om tidigare under kvällen gjorde bara att jag plockade undan först efter maten och sedan efter fikat. Jag är så otroligt totalt ointresserad av bilar och politik blir folk bra irriterade av.
Nä, tacka vet jag förtroliga samtal om hur de träffats!
 

Kommentera

Publiceras ej