Så har Golden Globe gått av stapeln.
Golden Globe består av åttiosex icke-amerikanska journalister. Efter Oscars och Emmys det mest prestigefyllda pris du kan få inom filmvärden.
Igår kammade Bohemian Rhapsody hem två Golden Globe, Bästa Drama och Bästa Manliga Skådespelare i ett Drama.
Det var mycket oväntat att den skulle ta hem Bästa Drama då konkurenterna var Black Panther, A Star Is Born, If Beale Street Could Talk och Blackkklandsman. Kritiken har inte låtit vänta på sig. Många klagar på att den inte visar Freddie Mercurys homosexallitet tillräckligt mycket. Den står inte upp för LBQT-världen. Den har också fått krititk för att regissören Bryan Singer tvingades hoppa av innan filmen var helt färdig, då han blev anklagad för att tafsa på mindreåriga. Jag bryr mig inte om detta utan ser bara till vad jag tyckte om filmen och jag tycker det är otroligt roligt att den vann! Jag älskar den!!! Visst, den har inte med de riktigt mörka delarna om Queens historia och den kanske inte går så djupt i Freddies vilda sexliv. Men helheten är kanon! På slutet vill jag så upp och sjunga och dansa med.
Jag var säker på att A Star Is Born skulle kamma hem en massa pris men den fick bara för Bästa Sång. Shallow. Vilket gjorde mig överlycklig. Den är så fantastisk. Jag grät floder när jag såg/hörden den på bio.
Nu kommer inte Bohemian Rhapsody att vinna Bästa Film på Oscarsgalan. Kanske att den kan bli nominerad. Men vinner gör den inte. Ej heller Rami Malek, som här vann för Bästa Manliga Skådespelare i Dramakategorin. Troligtvis kommer han att bli nominerad, men vinnare på Oscarsgalan för Bästa Manliga Skådespelare kommer bli Christian Bale i sin roll som Dick Cheney i Vice. Han vann en Golden Globe för Bästa Manliga Skådespelare i Komedi eller Musikalkategorin.
En som måste vara garanterad Bästa Kvinnliga Skådespelerska på Oscarsgalan är Glenn Close. Här vinnare i Dramakategorin. Hon var bortom fantastisk i svenskregisserade The Wife. Hon har ingen konkurrens.
Nu är det bara att vänta på att Oscarsnomineringarna ska kunngöras.
 
 

Kommentera

Publiceras ej