När jag gick på högstadiet var det väldigt populärt med att man skulle ha brevvänner från när och fjärran. Helst då fjärran.
Så också jag gjorde ett försök. Hittade flera brevvänner världen över. Men att skriva på engelska var inte lätt och det hela rann så småningom ut i sanden.
Men jag hade fem brevvänner ett kort tag. De var från Japan, Schweiz, Australienm Nya Zeeland och USA. Man skaffade dem genom något som hette Penpal. Om jag minns rätt fanns det information om det hela på posten. Tror att vi blev tipsade i skolan. 
Det var inte lätt att knåpa ihop brev och inte heller alltid lätt att förstå de man fick. Tog lärare till hjälp någon gång.
Tjejen i USA krävde efter ett par prev att jag skulle skriva på franska. När jag inte gjorde det svarade hon inte. Fattade aldrig varför jag skulle brevväxla på franska. Var det ett fall av att amerikanare inte fattar att vi är olika länder med olika språk i Europa? Troligen. De har fortfarande svårt att fatta det och det här var på slutet av 70-talet början på 80-talet. En mindre globaliserad värld.
Min brevvän i Japan skickade massor av kort och även en jättefin liten väckarklocka. Jag har den kvar fortfarande och hade den inte tickat så högt hade jag fortfarande använt den. 
Det vanligaste nu för tiden är ju att hålla kontakten i någon av alla de sociala medier som finns. Men jag brevväxlar på gammaldags vis fortfarande. Min goa Texasväninna och jag skickar fortfarande brev till varandra. Det har vi gjort sedan jag först träffade henne och maken 2001. Det kanske inte blir så mång per år men i regel är de långa när jag väl kommer igång att skriva. Eftersom jag har så svårt att skriva för hand skriver jag dem på datorn. Då blir det inte så många stavfel heller.
Det är roligt att få brev. Blir lika glad varenda gång jag får ett brev i brevlådan från Virginia. Men att hålla igång med flera personer tror jag inte jag skulle fixa. Jag har svårt att komma igång att skriva. Det kan dröja veckor om inte månader innan jag fått ur mig ett brev.
Men det är roligt att vi fortfarande håller kontakten brevledes. Det blir ju trots allt lite mer personligt då.
 

Kommentera

Publiceras ej