När jag kom hem efter Alaskaresan 2015 kände jag lite av been there, done that och behöver inte åka tillbaka.
Till en början var jag nästan lite besviken. Det såg ju ut som hemma! Fast med väldigt mycket högre berg givetvis. Var så långt borta hemifrån att jag tyckte att borde se annorlunda ut, men Sverige och Alaska ligger ju på samma latitud. Det var maskrosor, ängabollar, skator och björkar, precis som hemma. Men så fort vi kom ut på tundran ändrades det intrycket.
Vi gjorde en hel drös med häftiga saker. Åkte tåg igenom snöklädda berg, flög i ett litet bush plane, var på valsafari, såg kalvande glaciärer, enorma älgar och en grizzlybjörn. Ändå kände jag mig mätt och hade noll önskan att åka tillbaka.
Men nu tre år senare har längtan tillbaka börjat gro. Skulle älska att åka tillbaka till lilla, lilla Talkeetna. Staden, nåja, som var så liten att den nästan fick plats på ett kort. Dagen inne i Denali nationalpark var magisk. Dit åker jag gärna igen.
Systerdotter och jag åkte med på en resa. Ingen bilresa på egen hand där här gången. Kändes inte som om det var rätta staten att göra det i. Bland annat så är bara 10% av alla Alaskas vägar belagda och på sommaren är de flesta vägar ett enda långt vägarbete. Som de så, Alaska har två årstider, vinter och vägarbeten.
 
Vi skulle gärna åka tillbaka igen med samma resebolag men kanske göra resan lite annorlunda denna gången. Vi åkte med en större grupp men vi gjorde inte alltid samma sak. Det ginns så otroligt mycket att se och göra här. Så en dag skulle det verkligen vara roligt att åka tillbaka.
Och också kanske få chansen att se hela Mount Denali!
 
 

Kommentera

Publiceras ej