Julen närmar sig med stormsteg och funderingarna över var jag ska spendera julafton kommer krypande.
I nästan alla år har traditionen varit att spendera den huset i Kynholmen, vem som nu än bor där. Men familjer förökar sig och nya traditioner skapas.
På senare år har mor, far och jag varit varannat år hos mina systrar. Den traditionen fick ändras något när mamma hamnade på Kavlagården. Då var hela familjen först och fikade med henne och sedan stannade far och jag kvar och åt julmiddag med henne. För att sedan åka till ena eller andra systern.
Nu finns inte längre mor med oss. Samtidigt har syster blivit farmor och den nya lilla familjen vill skapa nya traditioner. 
Så länge far lever kommer jag fira julafton med familjen men vad händer sedan? Jag känner mig inte på något sätt utstött eller överbliven. Det vill jag noga betona. Men jag ser för mitt inre frågorna som kommer innan framtida jular.
"Vem ska ta hand om moster i år?" 
"Vi hade henne förra året, så nu är det er tur!"
Jag känner att jag vill skapa mina egna traditioner. Men vilka skulle det vara?
Helst skulle jag vilja åka långt bort någonstans. Problemet är bara att det är väldigt dyrt att åka bort över julen. På någon charterresa vill jag absolut inte åka. Att packas ihop i en grupp är inte min idé av roligt. Jag kan ju ta och åka till Stockholm. Bo på hotell ett par dagar och gå på bio i massor. Skulle även kunna tänka mig att vara hemma ensam. Jag gillar att spendera tid med mig själv. Mysa med katten, som visserligen helst sover dagtid men jag får väl störa honom och äta lite gott.
Men än är det inte aktuellt med att hitta mina egna traditioner men jag kan inte sluta fundera för det. Finns många alternativ.
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej