Idag var det dags för symöte igen.
Vi var hos sysslingen några byar bort den här gången. Symötena är små guldkorn med otroligt trevlig samvaro. Vi syr, stickar, pratar och äter.
För det mesta brukar jag läsa ur en bok om Eva Spångberg men jag var väldigt trött idag och då har svårt för att läsa. Speciellt om jag måste läsa högt. Då går det inte att hoppa över ord och meningar här och var.
Men vi har inte svårt att få tiden att gå ändå. Samtalen flödar lätt runt rummet.
Under några timmar flödar värmen runt omkring mig och då menar jag inte den höga rumstemperaturen. Vi har så otroligt trevligt tillsammans att ingen av oss vill ge upp våra symöten.
Förr syddes det till auktioner, nu träffas vi bara för att ha roligt ihop. Några har fallit ifrån under de senaste åren men vi andra kämpar tappert på.
Det är lika roligt varje gång jag får plocka upp mitt handarbete eller boken och symötet börjar.
Vi hinner också med en kortare andakt och några psalmsånger och symötet avslutas med Fader Vår.
Nu blir det några extra veckor till nästa gång. Det är inte alltid lätt att få med alla.
Men lika roligt vilka som än kan komma.
 
 

Kommentera

Publiceras ej