Fjärde filminspelningen om den akoholiserade och pillerknaprande storstjärnan på nedväg som möter ung servitris med drömmar att lyckas som sångerska.
Ljuv musik uppstår.
Bradley Cooper har regisserat, varit med och skrivet sångerna, manus och sjunger. Jag har aldrig gillat honom men här är han fantastisk! Han borde alltid regissera sig själv. Han är mycket trovärdig som den nersupne sångaren med simmig blick. Hans mörka Arizonadrawl är kanon och han sjunger fantastiskt. Lady Gaga är också lysande. Likaså Sam Elliot, ja alla som är med i filmen. Den kommer kamma hem mängder med nomineringar och priser på alla galorna i vinter. Skulle inte bli det minsta förvånad om den kammar hem Bästa Film, Bästa Regi, Bästa Skådespelare, Bästa Skådespelerska och Bästa Sång på Oscarsgalan. 
Jag tycker det är en fantastisk film till en början. Jag rörs till tårar när de för fösta gången sjunger duett tillsammans på scen. Fantastiska Shallows ha fått över 13 miljoner träffar sedan filmbolaget la ut den på Youtube.
Men någonstans halvvägs infinner sig ledan och jag börjar undra när den ska ta slut. 2.13 känns som det dubbla. Minst!  Den rullar liksom bara på mot det uppenbara slutet. Den hade behövt vara skitigare för att hålla mitt intresse uppe. Jag gillar verkligen inte när det ska grälas i tid och otid, men här hade det behövts. Hon säger knappt aldrig ett pip om att maken är ständigt berusad. Hennes musikstil tar också en otroligt konstig vändning utan att det nämns något nämnvärt. Hon går från att skriva folklorerock till popprinsessa à la Britney Spears utan minsta protest och då är hennes rollfigur ingen vek liten ros. De stylar om henne fullständigt. De låtarna har jag mycket svårt för men all annan musik är ofta kanon.
Jag lite splittrad om vad jag tycker om filmen. Första halven är helt sanslös. Bradley är otroligt trovärdig som den stora stjänan på dekis. Scenerna från hans framträdanden är inspelade på nära håll och man riktigt känner svettdoften. Jag rycks med och jag älskar det. Lady Gaga är lätt att bry sig om. 
Sedan går den fullständigt i stå och jag vill bara att den ska ta slut. Det blir för mycket av Allys ointressanta popsånger. Men trots det tycker jag att det är en väldigt bra film. Men min ångest som jag släpat runt på i flera veckor blev inte mindre. Tvärtom. Det är ingen Mamma Mia direkt. I slutet gräts det floder i salongen men jag ville bara att den skulle vara över. Berördes inte alls av den vackra sången som Lady Gagas Ally sjunger sist. 
Men jag tycker ändå att filmen är väldigt sevärd och jag önskar den lycka till när alla filmgalorna drar igång. Skulle inte bli minsta irriterad om den vinner drösvis.
 
 

Kommentera

Publiceras ej