I år är det trettio år sedan jag började vara ute och fara på vägarna på egen hand. Åtminstone om jag ska tro årtalet pappa skrivit på bilden när han skannade in negativen i vintras.
Jag kommer inte helt säkert ihåg hur gammal jag var när jag började packa bilen och dra i väg i några dagar. Men tjugotvå låter inte helt otroligt.
Jag hade inte så mycket pengar, så jag packade med mig det mesta. Jag sov i bilen och jag lagade all mat på gasolköket. Under denna första resa sov jag i baksätet men senare när jag köpta min Volvo 340 drog jag ner ryggstödet i baksätet och bäddade så jag låg på det och i bagaget.
 
Första resan gick till Dalarna via Simonstorp, Stockholm, Vaxholm och Uppsala. Kommer ihåg hur jag stannade vid Statoilmacken i Kungens Kurva för att skapa ihop lite mod för att för första gången ensam köra igenom Stockholm. På vägen ut mot Vaxholm stannade jag på en parkering där de höll på med en filminspelning. Där stod också en rysk lastbil. Undrade så vad den gjorde där.
 
Första natten tillbringade jag på parkeringen utanför en kyrka på vägen mot Norrköping. Där fanns det allmän toalett tillgänglig dygnet runt. Jag har tyvärr glömt mycket av resan. Men jag vet att jag satt utanför Uppsala och väntade på att rusningstrafiken skulle gå mot sitt slut.
Jag hade inte talat om för någon att jag gav mig iväg och när jag ringde hem från Vansbro i Dalarna blev mamma alldeles chockad. Efter Vansbro, som jag tror att jag tillbringade natten i eller i alla fall närheten. Stannade jag åter igen utanför en kyrka.
Var nog inte borta så många dagar för efter Vansbro vände jag neråt igen. Kommer ihåg hur jag körde på den häftiga vägen som ringlar sig mellan Malingarna. Två sjöar med en smal krokig ås i mitten. Lämnade sällan bilen utan körde och körde. Stannade bara några korta stunder här och var för att titta lite kort på någon kyrka eller vacker vy.
Tänk att denna resa var startskottet för många resor till. Både runt Sverige, övriga Norden och så småningom USA. 2001 bilade jag runt USA på egen hand. Kommer ihåg att jag fick många kommentarer om att kommer du att sova i bilen innan den resan. Då hade jag blivit äldre och bekvämare plus att det är i många stater olagligt att sova i bilen. Skulle hellre aldrig våga sova ensam i bilen i USA. 
Men roligt var det att åka riket runt med bädd i baksäte/bagage och att laga all mat på gasolköket. Nästan alltid utanför en kyrka. Oftast blev det korv och makaroner. Värmde även vatten för att tvätta mig. Minns hur jag satt och baltade med vatten för att tvätta håret. Det känns som en annan tidsålder att det är mycket mer än "bara" trettio år sedan. Som om det vore en annan person det gällde. Kan sakna den oskyldiga tiden. 
 

Kommentera

Publiceras ej