Idag är det 33 år sedan jag började jobba på Autotransit. Mitt första fasta jobb.
Ett speditionsföretag som senare under min anställningstid slogs samman med ett par andra företag, Schenker och Wilson och fick namnet Scansped. Efter att jag slutat köptes det upp av DHL, tror jag det var. Det finns inte längre kvar i alla fall.
Anledningen till att jag kommer ihåg datumen så väl är för att mellansyster födde sitt första barn dagen därpå.
Jag var nittion år och hade inte aning om mycket i livet. Det var min kusinvitamin som sett till att jag fick jobbet. Jag jobbade på importavdelningen jag satt och fyllde hemtagningsblanketter i massor. Det vill säga de papper som skickas till tullen för att visa vad som tas hem till Sverige. Det blev också en massa fraktsedlar för utkörning av varorna. Var det stora frakter körde Autotransits chaufförer ut direkt. De mindre tog Bilspedition hand om.
Minns att jag hade en leksaksväska för barn som handväska när jag började på Autotransit. Detta tyckte en kollega var gräsligt och gick till personalchefen och klagade. Vi kan vill inte anställa en sån knäppgök! Han tyckte dock att det var modigt av mig att ha en sådan väska och jag fick jobba kvar. Den väskan använde jag i många år och jag har den fortfarande kvar. Många roliga minnen med den.
 
Hade roligt med mina jobbarkompisar och flera av de väldigt udda chaufförerna var roliga. Men jag hade väl inte riktigt hamnat på rätt jobb. Sitta fast på ett kontor var inte min grej så att säga. Att alltid sitta och glo på samma fyra väggar var dag har aldrig passat mig. Så efter tre och sju månader, cirka, sa jag upp mig utan att ha nytt jobb på gång. Vantrivdes å det grövsta. Personalkemin hade också ändrats totalt sedan hopslagningen med de andra två speditionsföretagen. Kusinvitamin jobbade heller inte kvar. Men innan sista anställningsmånaden var över hade jag fått jobb på Blomsterlandet till hösten. Sa upp mig på våren, maj tror jag var min sista månad. Under tiden mellan de båda jobben hade jag sommarjobb på Wilhemros demensboende. 
 
När Autotransit lades ner och blev Scansped delades all gammal reklam ut mellan personalen. Jag har fortfarande vissa saker kvar över trettio år senare. Tycker loggan var väldigt snygg.
Vad det är härligt med gamla minnen!
 

Kommentera

Publiceras ej