Det blir nog till att köpa ny mobil.
Under min vandring i Mourne Mountains, blev min mobil vattenskadad, då jag råkade få vatten i fickan på min vattentäta jacka. Det måste ha kommit från mina händer och eftersom den är vattentät rann det inte ut eller sögs upp av tyget.
Den stackars mobilen såg alldeles konstig ut i ena hörnet. Först trodde jag att det bara hade kommit vatten under glasskyddet, men när jag tog bort det kvarstod problemet och jag kunde konstatera att det var fullt med vatten inuti mobilen.
Den betedde sig jättekonstigt. Försökte stänga av sig hela tiden men startade om så fort den stängt av. Kan heller inte släcka skärmen när jag inte använder den. När jag försökte komma till startsidan gjorden den skärmdumpar om och om igen.
Sägs att det ska hjälpa med att bli av med fukten genom att lägga den i ris. Så jag kökpte ett paket ris och förvarade den där när jag inte använde den. Vattnet försvann från skärmens hörn men fortsatte att bete sig konstigt. Nu är det lite över en vecka sedan det hände och jag förvarar den fortfarande i ris. Kan ana en färgföränding längs med ena sidan på skärmen. Den går heller fortfarande inte att stänga av. Den drar mer ström än vanligt och den måste hela tiden vara laddad, då jag inte kan starta/stäng av den.
Risken finns att vattnet ställer till mer skada och den bara kommer att ge upp, så det är bäst att köpa ny.
 

Kommentera

Publiceras ej