Så är det klart vilka som sjunger i finalen. Benjamin seglade lätt vidare. Kan inte tänka mig annat. Fanns många mindre bra låtar här.
 
1. Norge – Alexander Rybak: ”That’s how you write a song” -----
Hatar denna sång. Hans se-hur-charmig-och-söt-jag-är-flin gå mig på nerverna. Skividibipet gör mig knasig. Funk är så gräsligt!!!!

2. Rumänien – The Humans: ”Goodbye” **
Konstigt med alla skyltdockor, men synd att den inte gick vidare. Den är helt ok.

3. Serbien – Sanja Ilić & Balkanika: ”Nova deca” ***
Älskar sångerskans del i sången. Är som från en film om älvor, drakar och demoner. Men karln som kommer in lite då och då drar ner betyget. Han gillar jag inte alls.

4. San Marino – Jessika featuring Jenifer Brening. ”Who we are” -
Vad pinsam kopia av Måns Heroes den låt är. Inte blev bättre med framträdandet. Robotens skylt, "Sometimes, Size Doesn't Matter"?

5. Danmark – Rasmussen: ”Higher ground” ****
Framträdandet är så mäktigt och gör nästan hela låten. Utan det är den lite tunn. Älskar Edward Af Silléns beskrivning av låten, som en blandning av TV-serien Vikings och Les Miserables.

6. Ryssland – Julia Samojlova: ”I won’t break” -
Hur hemskt var inte detta! Var det för att dölja att hon sitter i rullstol som de dolde henne i en vulkan? Utan att de visade den, såg hon otroligt konstig ut. Också otroligt pinsamt hur lite närbilder det var på henne. Sången var inte så där lysande heller om man så säger. Första gången som Ryssland inte gick till final. Lita på att de kommer komma tillbaka nästa år med en otrolig smocka!

7. Moldavien – DoReDos: ”My lucky day” **
Svängig låt med ett helt banans framträdande. De har så mycket att hålla reda på att sången blir lidande. Annars tycker jag det svänger rätt bra. 

8. Nederländerna – Waylon: ”Outlaw in ‘em” **
Är så där förtjust i låten, men framträdandet höjde den verkligen. De fick till en härligt drag. Men oj vad jag avskyr hans fejkade Tennesseetwang.

9. Australien – Jessica Mauboy: ”We got love” ****
Dansen kanske inte var perfekt, klänningen så klädsam, men oj vad charmig hon var! Utstrålade en sådan orolig glädje. 

10. Georgien – Iriao: ”Sheni gulistvis” -
Jag älskar normalt stämsång, men här blir det bara för mycket. Ett sanslös sömnpiller. Nog så.

11. Polen – Gromee featuring Lukas Meijer: ”Light me up” *
Ulricehamnbons falska sång var plågsam att lyssna på och resten lät inte mycket bättre. Det skramlade väldigt tomt.

12. Malta – Christabelle: ”Taboo” **
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den sång. Delvis läckert framträdand, men den sätter sig liksom inte. Far obemärkt förbi.

13. Ungern – Aws: ”Viszlát nyár” **
Inte min kopp te, men de får igång ett bra riv, grabbarna i likadana frisyrer.

14. Lettland – Laura Rizzotto: ”Funny girl” *
Här var det inte roligt alls.

15. Sverige – Benjamin Ingrosso: ”Dance you off” ****
Han lät lite nervös men oj, vad snyggt framträdandet är! Heja Benjamin!!

16. Montenegro – Vanja Radovanović: ”Inje” -
När balkanballaden är som sämst.

17. Slovenien – Lea Sirk: ”Hvala, ne” -
Det här är bara för konstigt och värre blev det med det fejkade avbrottet. Kul för Slovenien, men hur kunde den gå vidare?

18. Ukraina – Melovin: ”Under the ladder” **
Slipper jag se honom, så är det en helt ok låt. Men han är så sliskig att det kryper i mig. Låten heter Under the Ladder, men jag såg inte den minsta stege på scenen någonstans.
 
Såg jag bortom deras gapiga stil, så är programledarna riktigt bra. Dvs om man jämför dem med de senaste två åren. Gillar att de satsat på Eurovisionnostalgi.
Eurovision Song Contest,

1 kommentarer

Nathalie Isaksson

11 May 2018 20:02

Mina favoriter var Rumänien och Lettland, så himla trist att dom inte gick vidare :/

Kommentera

Publiceras ej