Jag gör det verkligen inte lätt för katten.
Ytterligare en morgon då matte gick upp tidigt, ännu tidigare än till Vasaloppet, och satte sig i syhörnan och stirrade på dataskärmen.
Redan klockan två fick jag hasa mig upp för att titta på Oscarsgalan live. Först var Winston glad. Matte var uppe och kunde kela med honom. Sedan tröttnade han och gick och la sig på soffan, där han alltid ligger på nätterna. Inte förrän galan började närma sig sitt slut kom han fram igen. Kelade lite, men surade mest för att matte ännu en dag ändrade på våra fasta rutiner.
När jag sedan jag gick och la mig igen, strax efter sex, då hade goe katten vaknat till rejält. Matte går inte och lägger sig igen ostraffat. Flera gånger kom han och väckte mig för att kela. Så här ska matte inte bara bete sig! Framåt nio gav han äntligen med sig och gick och la sig i gungstolen och jag kunde sova en stund till.
 
Galan flöt på fort. Lite lagom underhållande med noll överraskningar. De som var väntat skulle vinna vann. Tack o lov vann inte hemska The Square. Jippi!
Talen var lagom långa och humorn icke stötande. Hade väl inget emot att The Shape of Water vann Bästa Film. Den är underbar, men jag tycker att Three Billboards Outside Ebbing, Missouri är en mer speciell och egen film. Men den fick åtminstone två viktiga Oscars, Bästa Skådeselerska och Bästa Manliga Biroll.
Något som de lyckats med i år var sångnumren. De var väldigt snyggt gjorde. Dock besviken att This Is Me från The Greatest Showman inte vann, likaså Hans Zimmers fantastikt nerviga musik till Dunkirk inte fick en Oscar. Men filmen fick i alla fall Bästa Ljudkategorierna och det var det viktigaste.
 
 

Kommentera

Publiceras ej