Något som amerikanarna är bra på, de har ju tyvärr väldigt mycket övning, är vackra och stämningsfulla minnesvärken. Stannar ofta till på något under mina resor runt USA.
Vid senaste besöket i New York besökte bästa bästisen och jag Ground Zero. En mycket vacker plats. Där de båda tornen en gång stod är nu djupa fyrkantid fontäner, där namnen på alla som dog står längs med kanterna. Här och var sitter en vit ros ner stuckit i namnet. Det är ett minnestecken på att det är deras födelsedag. En och annan amerikansk flagga finns också.
Det är hjärteknipande att se alla namnen på dem som dog denna hemska dag 11 september 2001. Det regnar lätt när vi är där och det känns som om himmelen också gråter. De flesta vandrar tyst längs med fontänerna. Det ligger en tung sorg över platsen.
Men alla är inte allvarsamma och tysta. På flertalet ställen står människor och tar roliga selfies. De gör V-tecknet och plutar med munnen och flamsar inför kameran. Känns så otroligt respektlöst att jag ville gå fram till dem och skälla ut dem rejält. Här dog flera tusen människor i den värsta terrorattacken någonsin. Sluta tramsa runt och uppför er! Jag ville bara sätta mig och gråta när jag såg hur de uppförde sig. 
 
Kom att tänka på när jag var i Dallas vid Sixth Floor Museum, Dealy Plaza, där Kennedy sköts. Det här var innan någon viste var en selfie var och jag bad en medbesökare ta ett kort på mig framför museet. Men det kändes otroligt avigt. Jag kunde ju inte så där och le stort. Jag var bara någora meter ifrån där Kennedy dog. Kortet blev därefter och jag har aldrig tagit något liknande kort igen.
 

Kommentera

Publiceras ej