Systerotter hade aldrig åkt runt Vättern, så vi bestämdes oss för att ta en tur tillsammans med far också.
Vi åkte västersidan upp och stannade för lite gott fika på vår vanliga plats i Hjo. Systerdotter fick också fika vid vårt härliga gamla campingbord.
Vår soliga färd fortsatte genom Hjo och norrut. Ibland hade vi jättevacker utsikt över Vättern och ibland var det bara en massa skog. Vi fick för oss att åka in till Bisonfarmen, har aldrig varit där. Det gick gott om bison, vicentvarienten skulle jag tro, på åkrarna. Vi åkte inte fram utan nöjde oss med att titta från bilen. Systerdotter och jag HAR ju sett enorma bison förr. Då på nästan lite för nära avstånd i Yellowstone Nationalpark.
Vi tog en tur runt Karlsborgs Fästning, men klev aldrig ur för någon närmare titt. Jag hittade dock Ahlgrens Lakritsdäck i Karlsborg. Stor lycka! 
Vi åkte till Forsviks Bruk och tog oss en tur runt de välskötta byggnaderna. Här hade det varit allt från varv till pappersbruk. Systerdotter och jag hade också en liten fotosejour.
Sedan rullade vi vidare i solskenet. Mat hägrade i Askersund. Där fick vi krångla en bra stund innan vi lyckades ta oss ner till hamnen. De höll på att asfaltera huvudgatan och skyltningen var sisådär. Men till slut hittade vi ett bra ställe att äta, Beirut Lounge, som bara serverade svensk husmanskost till lunch. Otroligt god sådan. Vi åt så det stog härliga till. 
Det är inte lätt att hitta vägar som vi eller i alla fall far, inte redan åkt på. Men jag, som var kartläsare, lyckades för första gången på länge. Vi åkte på en ödslig grusväg mellan Åmmeberg och Hammar som far aldrig rullat fram på med bilen. Härligt!
Vi stannade till för en liten glasspaus i Medevi Brunn. Här är det allt från otroligt fint till ganska så schabbigt. Synd för det är väldigt mysigt här. Vi drack inget vatten, men hittade lite närproducerad glass, men kan bara säga att Ryssbyglass är otroligt mycket godare. Sedan styrde systerdotter ut på hemvägen igen. Hon körde helt gallant och jag känner mig alltid helt trygg när hon sitter bakom ratten.
Vi gjorde ett litet kort stopp i Motala. Några goda vänner hade varit där i helgen och lagt ut bilder på cyklistbuskarna och jag vara kände, att dit måste jag åka också. Efter lite kämpande hittade vi parkeringsplats och jag kunde få se dem på nära håll. Mycket är avstängt i Motala pga kommande Vätterrunda.
Det blev också en toapaus vid Brahehus och lite sockerköp i Lekeryd, innan vi glada och nöjda var hemma igen. Hade varit en trevlig dag och far var mycket nöjd.
 

Kommentera

Publiceras ej