Det finns platser som jag skulle vilja åka tillbaka till om och om igen, men de ligger sanslöst långt från precis allt. Längta kan jag i alla fall göra, även om jag kanske aldrig kommer komma till dem igen, så får jag vara glad att jag i alla fall besökt dem en gång.
WHITE SANDS NATIONAL MONUMENT, NEW MEXICO
Det finns massor att beska i New Mexico, men just inte nere runt White Sands. Det är många långa mil för att ta sig dit och många långa mil för att hitta andra större platser att besöka. Är så lycklig att jag förra året äntligen hade tillfälle att besöka monumentet. Den kritvita sanden, eller rättare sagt gipsen, var så otroligt häftig att skåda och gå på. Hårdare än sand, så dynorna var rätt lätta att ta sig upp på. Tänk inte ens tanken på att försöka titta dig omkring utan solglasögon! Kändes som om ögonskulle explodera när jag för en kort sekund tog av dem. Sanden är sanslöst vit! Men jösses vad läckert!
OATMAN, ARIZONA
Oj, vad jag vill åka tillbaka till de urgulliga åsnorna i Oatman! De var så gulliga att jag inte ville åka därifrån. Överallt gick de i den gamla gruvstaden. Som nu kallas för spökstad men flödar av liv. Små butiker, restaruanger, hotell och så dessa härliga åsnor. Blev totalt störtkär i varenda åsna jag såg.
Tyvärr ligger det lite avigt till. Kommer man väster ifrån är vägen helt ok och det är bara halvlångt till Lake Havasu. Kommer du från Kingman, nordöster ut, måste man köra på en otroligt smal och krokig väg. Nu är all möda värd det när man får syn på första åsnan. Men Oatman är inte ställe man bara svänger in till och tar en titt. Det tar några timmar.
DE TÄCKTA BROARNA I MADISON COUNTY, IOWA
Runt Winterset i Madison County finns flertalet täckta broar att skåda. Den ena finare än den andra. De är byggda så för att skydda brädorna i själva körbanan. Jordbruksnaturen runt Winterset är också vacker. Men för att ta sig hit måste man köra förbi en herrans massa mil av majsfält och åter majsfält och dem tröttnar man väldigt fort på. 
TWISTERMUSEET, WAKITA, OKLAHOMA
Det skulle vara jätteroligt att åka tillbaka till lilla, 500 invånare, Wakita igen. För att se om Twistermuseet fortfarande finns kvar. Det är trots allt tjugotvå år sedan de gjorde filmen. Problemet är bara att man har aldrig har vägen förbi Wakita. Här talar vi evigheter borta från precis allt och så finns det inget speciellt intressant på vägen. Många platta sädesfält och spikraka smala vägar.
FORK, WAHSINGTON
En annan lite stad som fått besökare pga av en film. Här utspelar sig Twilightfilmerna i boken. Det skulle vara otroligt roligt att också åka hit för att se hur staden numera ser ut. Vid besöket 2009 fanns det flera butiker som bara hade med filmen att göra. Fullt med saker som relaterade till böckerna och filmerna. Undrar hur det är nu?
 
WALL DRUG, WALL, SOUTH DAKOTA
Mitt ute i ingenting ligger ett mindre köpcentra som började med att servera gratis isvatten på 1930-talet och de serverar det fortarande. Här finns massor av småbutiker som säljer cowboyrelaterade grejer, givetvis också turistkrafs. Här finns ett litet fint kapell, konstmuseum och jag vet inte allt. Otroligt roligt ställe. Är man i Mount Rushmore, kan man gärna ta extrasvängen med ca 25-30 mil fram och tillbaka för att besöka lilla staden Wall och närliggande Badlands National Park. 
TALKEETNA, ALASKA
Inte nog med att Talkeetna ligger långt, långt bort. Det gör Alaska också. Men all möda som det är att ta sig hit. Evighets lång flygresa till Alaska och sedan lång bil, tåg eller bussresa hit. Men väl värt allt besvär. Så gulligt och mysigt att det inte är klokt och så har de jättegod mat här också.
BORREGO SPRINGS, KALIFORNIEN
Vad de lever på som bor här är för mig en gåta. Tog evigheter att ta sig hit på den smala krokiga vägen. Men alla de häftiga plåtstatyerna var klart mödan värt. Jag såg bara några stycken, men det ska finnas hundratrettio stycken. Vackrast var klart den enorma draken. Skulle gärna åka hit igen och leta reda på fler än det tiotal jag såg.
PEARL HARBOR, OHAU, HAWAII
Väl på Ohau är det inte långt till själva Pearl Harbor. Det ligger i andra ändan på Honolulu från Waikiki Beach sett.  Då är det ett måste. Men för att ta sig till Honolulu måste man stå ut med många långa flygtimmar. Öarna ligger verkligen långt bort i det stora blå.
RACHEL, NEVADA
Först kommer ingenting och sedan kommer det en massa ingenting till och sedan lite till och sedan är du framme i Rachel. Den lilla staden, mer by, som kommit till, pga många konsipirationsgalningar som tror att amerikanska regeringen gömmer utomjordingar i Area 51, heter egentligen Nellis Airforce Range, och som ligger precis bredvid.  Byn som är en samling av några hus, trailers och en restaurang/butik är väl värt ett besök. Här är bara så galet knasigt med alla alienreferenser. Men det tar ett tag att ta sig hit om man så säger....
 
Det var några platser som jag gärna skulle besöka igen, men som jag är tacksam och glad för att jag åtminstone har besökt en gång i livet.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej