Hembygdsfesten börjar närma sig och det var dags att börja bygga upp alla stånden som ska vara till den gammaldags marknaden. Som är temat för årets fest den femte augusti.
Det var mycket brädor och skruvar att hålla reda på. Vi fick snabbt in rutiner och vi var ett härlgit gäng. Det skämtades mycket om stånd. En skock karlar och jag med min snuskiga fantasi var ingen bra kombination ;)
Vi fick in ett bra tempo och efter ca en och en halv timma hade vi satt upp sexton stånd utspridda över gräsmattan.
 
Samuel och Håkan hade tidigare varit där och bestämt var de olika stånden skulle stå. Jag la mig i det hela några gånger då jag såg att marken var alldeles för ojämn eller lutade för mycket. Det blev en hel del gnabbande om var och hur de skulle så. Men till slut var allt färdigt.
Stånden är lånade av Nässjö Kommun och flera hade passerat bäst föredatum för länge sedan. Tur så hade Andreas med sig snöre då skruvar saknades eller brädor var trasiga. Kommunen ska visst skänka bort dem efter festen och förhoppningsvis skaffa nya.
Siv och Ulla hade fixat med fika, korv och lite fikabröd. Vi lät oss väl smakas. Skönt med en paus i skuggan. Svettades som en galning i den stekande solen. Drack massor av vatten.
Till sist hjälptes vi åt att sätta ihop alla sofforna framför scenen. Vi var några stycken som fick en bra rutin, så det hela gick fort. Vi avslutade det hela med styrelsemöte.
Eftermiddagen och halva kvällen hade försvunnit i ett huj. Jag var rejält trött men det hela hade varit mycket roligt. 
Kvällen avslutade jag i regnet ute på balkongen där jag satt och tittade och lyssnade på åskan. Såg några rejält fina blixtar.
 
 

1 kommentarer

Happy

31 Jul 2018 11:36

åh vad mysigt med gammaldags marknad!

Kommentera

Publiceras ej