Så har vi då fått veta vilka filmer som blivit Oscarsnominerade i år.
Det var väl inga större chockar. Skulle vara då, att Logan har blivit nominerad till Bästa Adapterade Manus då. Inte vanligt att actionfilmer blir nominerade. Men så var den filmen mycket annorlunda mot allt annat i superhjälte/mutantgenren.
Har bara än så länge sett tre av de nio filmerna som blivit nominerade till Bästa Film. Men kan ändå säga att Three Billboards Outside Ebbing, Missouri bara måste vinna. Den är helt fantastisk! 
Bästa Skådelspelare/Skådepelerska har Frances McDermand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) och Gary Oldman (Churchill) kammat hem de flesta priserna hittills. Så det borde bli de här också.
Allison Janney (I, Tonya) har väl mer eller mindre sopat rent i Bästa kvinnliga biroll. I den manliga hoppas jga på Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri).
I Bästa Regi ligger Guillermo Del Toro (THe Shape of Water) bäst till. 
De kategorier jag mest känner för, Bästa Musik, vill jag att Hans Zimmer ska ta hem det för sin nerviga score till Dunkirk. Den drev verkligen upp nervositeten och spänningen till 1000%. Likaså Bästa Ljud, det var helt sanslöst i Dunkirk. Aldrig varit med om dess like. Det lät verkligen som om bomber, flygplan och jag vet inte allt, ven om öronen.
Kul om en svensk film skulle vinna Bästa Utländska Film. Men jag bryr mig verkligen inte. Teh Square var hemsk.
I Bästa Specialeffekter håller jag på min favorit Kong: Skull Island, men skulle inte gråta om den rasande snygga BladeRunner 2049 eller Star Wars skulle vinna.
I Bästa Sång kategorin håller jag på This Is Me från The Greatest Showman. Har bara hört två av de nominerade, så jag kan inte säga så mycket om de andra. Men This Is Me är kanon.
Övriga kategorier här jag väl så där lagom intresserad av. Bryr mig väl inte så där jättemycket om dem.
Nu väntar jag bara på att galan ska dra igång, tidigt på morgonen den 5 mars. Den har jag inte missat live på åratal och vill inte göra det i år heller.
 

Kommentera

Publiceras ej