Det är skillnad på vanlig trötthet och MS-trötthet.
Igår var jag seg värre efter en sen lördagskväll och efter att sovit dåligt tack vare att jag åt för mycket popcorn sent. Jag kände inte för något, utan blev liggande och läsa hela dagen.
Idag kände jag mig rätt bra, ända tills jag kom hem efter Nässjöbesöket på förmiddagen. Då gick jag gå och lägga mig direkt efter att jag ätit och sov någon timma.
Det är svårt att beskriva, men det känns otroligt väl i kroppen vilken sorts trötthet det är. Vanlig trötthet går att hasa runt med. Jag är lite seg i kroppen och knoppen, men det går att överleva.
Men MS-fatigue, som det egentligen kallas, är något helt annat. Den kan sitta antigen i kroppen eller i knoppen. Den gör att jag har mycket svårt att fungera över huvudtaget. Sängläge är det enda som gäller. Sedan är det inte säkert att jag blir bra efter att jag sovit. Kan må ännu sämre. 
Den utmattningen är så mentalt jobbig att jag blir tokig. Att inte kunna fungera normalt, att helt styras av en sjukdom är så otroligt frustrerande.
 

Kommentera

Publiceras ej