Jag har ständigt musik i huvudet.
För det mesta är det låtar som jag hört under de senaste dagarna men ibland poppar en låt jag inte hört på evigheter in.
Vad är det som gör att det blir så?
På Simple Minds fantastiska album New Gold Dream (81, 82, 83, 84) från 1982, finns det ett instrumentalt stycke, Somebody Up There Likes You, det händer inte så mycket. Den är mer medativ än en medryckande melodi men jag tycker den är så skön.
Jag har inte hört den eller ens tänkt på den eller albumet på åratal. 10 år sedan? 20 år? När den helt plötsligt dök upp i min förvirrade hjärna igår. Den rullade runt, runt och jag kunde inte få ur den. Till slut letade jag reda på skivan. 
Vad är det som gör att en låt helt plötsligt kan dyka upp i huvudet? Vad är det som gör att jag hela tiden har musik i huvudet? Varför kan jag vakna mitt i natten och börja nynna på en låt?
Tack o lov så kände jag igen den direkt. Det är otroligt frustrerande att ha en låtslinga i huvudet och sedan inte komma på vad det är för låt. Nu kunde jag placera den direkt och även vilken skiva den kom ifrån. Tur det! Annars hade jag blivit galen.
Musik kan också fram mana bilder i mitt inre och även smaker. När jag hör New Gold Dream poppar ett minne in när jag satt och pusslade uppe på mitt rum och lyssnade på denna skiva. Det var en bild på de vita hästarna i Carmague. Kommer klart ihåg hur den såg ut. Pusslet var stort, runt 100 cm x 50 cm skulle jag tro. Kommer ihåg att jag klistrade fast pusselbitarna direkt när jag hittat deras plats. Jag hade fullt med pusseltavlor på väggarna när jag var i tonåren. Bra idé, om det inte varit för att jag inte började i ett hörn och sedan fyllde upp den. Jag gjorde delar av ramen, vilket gjorde att när jag kom till mitten stämde det inte och jag fick pilla bort halva pusslet och börja om. Inte smart av mig!
Inte rätt bild men det var åt det här hållet.

Kommentera

Publiceras ej