Vad trött jag blir på min mage. Sedan jag för lite över trettio år sedan tvingades operara bort gallblåsan pga en cysta på gallgången, har min mage bara blivit värre och värre.
Äta godis, det kan jag utan några större problem. Men sådant som är nyttigt. Där är det tvär stopp!
Råa grönsaker gör mig starkt illamående och ibland även kramper. Beroende på hur mycket jag har ätit. Paprika går inte alls och gruka och isbergssallad är nästan lika illa numera. 
Jag älskar kokt färskt brysselkål. Men det ger mig så svåra gaser i magen att jag vill riva ut tarmarna. Jag får spendera evigheter på toa bara för att få ut gaserna.
Likaså är det med sockerärtor. De skulle jag annars kunna ät som godis. Men icke. De två är inte de enda grönsaker som ger mig gaser även om de är de värsta. Flertalet bönsorter och linser ger också problem.
Det hålls ju just nu på att framtvingas att alla ska bli veganer. Jag vågar inte ens tänka på hur dåligt jag skulle må hela tiden om jag skulle tvingas leva på endast grönsaker. De enda som jag smärtfritt kan få i mig är kokta morötter, ärtor och blomkål. Blir svårt att leva på.
Inte heller kan jag äta mycket frukt. Banan är inte att tänka på. De åker upp och ner i flera dagar innan magen kan upplösa dem. Banan smakar inte överdrivet gott på vägen upp kan jag säga. Inte efter ett par dagars rapande. Likadant är det med apelsin, som jag annars skulle äta massor av. En klementin här och var går bra men inte ofta. Äpplen är som att äta rakblad, så ont i magen får jag. Päron också.
Varför ska det vara så otroligt svårt att få sig nyttiga saker? Varför behöver grönsaker vara så sanslöst svårsmällt? 
 
 

Kommentera

Publiceras ej