Nu sjunger älskade lilla mamma med himlakören.
Det är tråkigt att mamma inte längre finns med oss, men eftersom demensen hade gjort att hon lämnat oss redan. Känns det bra att veta att mamma äntligen har fått ro och kommit hem.
Lilla älskade mamma med den giftiga humorn, som hon ibland kände att fick hålla tillbaka för att inte bli för elak. Hon var snabb i tanke och mun.
Hennes goda mat. Den var aldrig för tung, lagade ofta nyttig mat. Mina favoriter var den precis lagom sega fläskpannkakan, hemmagjorda fiskpinnar med pressad potatis och fiskpuddingen. Jag har försökt att göra flera av mina favoriter, men varför blir de aldrig lika bra som mammas?
Det finns ingen som gjorde så goda kanelbullar som hon! De var så fluffiga och ändå lite sega. Manna från himelen.
Hon älskade att vara ute och åka. Behövde inte vara långt. Det räckte med att vi gav oss iväg efter mjölkningen på kvällen. Hon packade kylväskan med kvällsmat och sedan gav vi oss iväg. Höger, vänster, höger höger och så satte vi oss vid valfri vägkant och åt vår medhavda mat.
Hon älskade att ta hand om folk och ville att alla skulle ha det bra. Noga med att alla fick något att äta.
Hon var otroligt påhittig och uppfinningsrik. Sitta still och inte göra ingenting var inte mors melodi. Hon ville hela tiden ha något för händerna. Var med i två olika syföreningar, sjöng i många år i Barkeryds kyrkokör. Älskade Elvis. När jag gav henne en CD med honom till julklapp ett år, tjoade hon till av glädje och satte genast i den i CD-spelaren och började dansa.
Kommer minnas hur hon bredde smörgåsar till mig innan hon gick ut till ladugården på morgonen, så det bara var för mig att sätta mig och äta när jag hasade mig upp. Hur hon lärde sig att ge mig två val när hon ville att jag skulle göra något. Ett som hon ville att jag skulle göra och ett som i mina ögon var värre. Hon var smart hon, när jag försökte smita undan.
Jag kommer sakna henne otroligt, men det känns bra att veta att hon i lugn och ro vandrade vidare till Herren.
Hade gärna varit med när hon tog sitt sista andetag, men känner stor lättnad att hennes plågor nu är över. 
Mamma, du kommer för alltid finnas i mitt hjärta!
 

1 kommentarer

Happy

05 Aug 2018 00:09

Vilket fint inlägg. Förlorade själv min älskade mor i våras och det var väldigt jobbigt. Ta hand om varandra!

Kommentera

Publiceras ej