Så har Barkeryds Hembygdsfest gått av stapeln.
Årets tema var Gammaldags Marknad och det fanns många stånd uppställda överallt.
Först gick jag som vanligt i kortegen och som alltid i mina cowboykläder, då jag alltid bär Texas flagga. Den amerikanska flaggan bar Lucians far Carl och emellan oss gick Lucian Dagny och efter oss kom resten av familjen.
I år var det ingen orekester som spelade när vi gick till en början. Svårt att hålla takten när man inte har en taktfast march. Efter halva vägen kom tre spelemän. Då gick det lite bättre. Men som vanligt tågade vi med alla flaggorna iväg rätt så fort. Blev en lycka till övriga.
När det var klart var det bara att byta om till andra kläder och gå och ställa mig i Hembygdsföreningens stånd, där jag sålde hemmagjord sylt, marmelad och gelé bland annat. Gjorda av några damer i föreningen. Det gick åt kvickt som bara den. Efter två timmar hade jag bara två burkar kokosdrömmar kvar.
Jag missade helt när Lucian höll sitt tal på svenska på scenen, hörde lite när Erland höll gammaldags auktion. Många visste om att mamma hade somnat in och det blev många kramar och beklagande. Gick riktigt bra trots allt. 
Jag fick lite paus, första på elva år. För när jag visat mina handarbeten har jag givetvis inte kunnat lämna över det till någon annan. Pratade lite med min syssling innan jag gick och köpte mig en glass hos Ryssbyglass. När jag sedan sålt allt gick jag också och inskaffade mig en hamburgare.
Det blev en mycket trevlig eftermiddag och det var skönt att få lite annat att tänka på, även om det nu blev mycket samtal om mamma. Men det gjorde inget, det vara bara skönt att höra hur mångs som brydde sig om henne.
Jag har ingen uppfattning om hur mycket fok det var på festen. Jag hade en jämn ström folk mest hela tiden och månglade iväg mer än en burk till vissa som knappt tänkt köpa en. Jag är nog lite bilförsäljare inerst inne. Det är roligt att "övertala" folk att köpa lite mer. Minimisumman för köp med Swish var 80 kr och en dam tänkte egentligen bara köpa en burk för 20 kronor, men innan hon var färdig hade jag fått henne att handla både sylt, saft och gelé. Det hela gick till slut på lite över 100 kronor.
Damerna som gjort allt hade själva satt priserna och det var nästan pinsamt låga priser. 15 kr för en burk med vinbärsgelé och 20 och 25 för diverse sylt. Det var bara hjortronsylten som kostade lite mer 50 och 60 kronor. Allt var ju hemmagjort. Äkta vara och inte smaksatt med essenser. Som lingonsylt i butiken, där det är typ två lingon i burken och resten är äpplen.
Efter ca tre timmar sa jag tack för mig och åkte hem. Det hade varit en mycket rolig dag, men det har varit väldigt mycket de senaste dagarna och jag var helt utmattad. Men jag ångrar verkligen inte att jag var med.
 
 

Kommentera

Publiceras ej