Jag får tacka ett knippe amerikanare för att jag för första gången har varit på en cruising.
Texas Lucia är här för att medverka på hembygdsfesten på söndag och vi visar runt henne och hennes familj på riktigt svenskt folknöje. Gamla amerikanska och några svenska, bilar på evighetslång rad i lilla Aneby.
De tog aldrig slut. Någon sa att det skulle vara ungefär 180 stycken, men det måste varit mer. De bara kom och kom och kom. Men det var roligt att titta och vinka på alla bilar. Jag kände två av förarna, syster många, många mer än så.
Det dracks mycket, mycket öl och våra amerikanska besökare var chockade över att man fick göra det i bilen i Sverige. I USA får du inte dricka alkoholhaltiga drycker i bilen, inte ens passagerarna. Det blir böter direkt. Här bestämmar man vem som ska hålla sig nykter, förhoppningsvis, och sedan får den köra. Det dracks friskt i var och varannan bil.
Vi gick längs med gatan och tittade och förundrades över alla bilar, en del jättefina och en del rena skrothögarna. Det var roligt att se alla, hur de än såg ut. 
Jag tackar lucian och hennes familj för att jag äntligen fick åka på cruising. Det var jätteroligt.
 

Kommentera

Publiceras ej