Har så smått lyssnat in mig på årets alla 43 bidrag. Än så länge har jag inte hittat någon jättefavorit. Det finns flera bra låtar, inget förutom Norge som är jättedåligt, det mesta flyter lättsmält förbi.
Här kommer vad jag tycker om dem efter ett antal lyssningar. Mycket kan ändras längs med resans gång, kanonbra framträdande, uruslet lallande och somt växer och annat blir bara tjatigt. Det är nu en månad kvar tills det hela drar igång. Det ser jag fram emot.
 
Albanien - Eugent Bushpepa - Mall ** 
Lite lagom ointressant, lättglömt.
 
Armenien - Sevak Kanagyan - Qami **
Inte dåligt bara lite tråkigt.
 
Australien - Jessica Mauboy - We Got Love ***
Modernt, fartigt och medryckande.
 
Österrike - Cesár Sampson - Nobody But You ****
Riktigt bra och skön midtempo låt med gospeltoner. Är nog den jag gillar bäst i år.
 
Azerbaijan - Aisel - X My Heart ***
Snygg låt som är lätt att ryckas med i.
 
Vitryssland - Alekseev - Forever *
Den här låten har varit med förut, känns det som i alla fall. Hans vingliga röst/uttal tilltalar mig inte heller.
 
Belgien - Sennek - A Matter Of Time *
Sägs var en av årets favoriter. Jag förstår inte alls, versen är slött jazzig och refrängen känns mossig. Som från en annan tid som inte åldrats väl.
 
Bulgarien - Equinox - Bones **
Å ena sidan tycker jag det är helt ok, å andra så känns det som om det saknas något.
 
Kroatien - Franka Batelic - Crazy *
Bottentråkig.
 
Cypern - Eleni Foureira - Fuego ***
Den bygger upp jättesnyggt mot ett modernt tvästopp. Kommer aldrig förstå dessa nästan instrumentala refränger. Låten absolut tvärdör.
 
Tjeckien - Nikolas Josef - Lie To Me *
Funkrap som ska vara en favorit. Jag tycker det mestadels är hemskt. Trumpeten gör mig skogstokig. Likaså rapen.
 
Danmark - Rasmussen - Higer Ground ***
Svenskpennad och ratad av Christer Björkman. Avskyr när kompositörerna kommer från andra länder. Framträdandet är maffigt med Game of Thrones vibbar, vilket inte är så konstigt när Rasmussen ser ut som den läckre norrmannen från GoT. Finns partier i den som jag bara älskar, men den låter rätt tunt på skiva.
 
Estland - Elina Netsajeva - La Forza **
Ytterligare en stor favorit, men när har opera gått bra i ESC? Den är helt ok, riktigt vacker, tycker dock att hon har lite för skrikig och tunn röst i operapartierna. Hade behövt Malena Ernman.
 
Finland - Saara Aalto - Monsters **
En favorit till, som är skriven av en knippe svenskar, bla paret Deb, buuuu. Tycker den är ok, men inget jag går igång på tyvärr. Får mig att tänka på Islands bidrag från förra året med Svala. Vilket inte är ett plus.
 
Frankrike - Madam Monsieur - Mercy **
Inget fel på låten, jag går bara inte igång på den. Lite för sval, vilket gör att jag inte bryr mig.
 
Georgien - Iriao Sheni Gulistvis **
Vacker stämsång, det gillar jag, men vissa av rösterna gnisslar i mina öron. Rädd för att detta kommer vara ett sömnpiller på scen.
 
Tyskland - Michael Schulte - You Let Me Walk Alone *
Gillar inte denna song/writer-låt. Hans röst är lite lätt vinglig live. 
 
Grekland - Janna Terzi - Oneiro Mou ***
Klart en av de bästa låtarna i år. Äntligen något bra från Grekland. Snyggt att hon sjunger på grekiska.
 
Ungern - AWS - Viszl't Nyár *
Skramlig rock. Det räcker så.
 
Island - Ari Ólafsson - Our Choice *
Jösses vilket sömnpiller! En låt att glömma innan den ens är slut.
 
Irland - Ryan O'Shaughnessy - Together *
Ytterligare en tråkig ballad med sångare med skumt pipig röst. Precis som de hade förra året.
 
Israel - Netta - Toy **
Årets enorma favorit, en jättestor fan wank. Det finns delar jag gillar, men mest är det bara för knasigt. Kycklingljud? 
 
Italien - Ermal Meta e Fabrizio Moro- Non Mi Avete Fatto Niente *
Varför har så många italienska sångare raspig röst? Det är fart på låten men jag har knappt aldrig gillat något italienskt bidrag, så heller inte detta. Bort, bort, bort.
 
Lettland - Laura Rizzotto - Funny Girl -
Så ointressant att klockorna stannar. Mossigt värre.
 
Litauen - Leva Zasimauskaité - When We're Old *
Snark. Det här kräver ett läckert framträdande för att denna ballad ska komma någonstans.
 
Makedonien - Eye Cue - Lost & Found **
Här har de inte kunnit välja vilken låt de skulle ta, så de packade ihop en hel drös i en och samma sång. Vissa delar är helt suveräna, men reggeadelen förstör allt.
 
Malta - Christabelle Borg - Taboo **
G-son-skriven låt. Måste han vara överallt? Inte någon av hans bästa verk. Glider förbi utan att lämna något större eftertryck.
 
Moldavien - DoReDoS - My Lucky Day **
Inhemska inslag, vilket jag applåderar, men den är skriven av John Ballard, vilket gör mig galen. Engelsman som bott i Sverige i många år och även deltagit i Melodifestivalen. 
 
Montenegro - Vanja Radovanovic' - Inje -
Balkanballaderna är som värst. Bottentråkig.
 
Norge - Alexander Rybak - That´s How You Write A Song ------
Jag avskyr funk och när den är gjord av titta-vad-söt-jag-är-fiolhobben blir det ännu värre. Så gräsligt att jag inte kan beskriva det! Vill riva av mig öronen när den startar. Blir nog en toapaus.
 
Nederländerna - Waylon - Outlaw In 'em *
Jag gillar inte detta. Hans fejkade twang för mig knasig. Du är inte från Tennessee!
 
Polen - Gromee Feat Lukas Meijer **
Gillar den starkt ända tills ickerefrängen stoppar upp låten. Jag gillar verkligen inte dagens instrumentala refränger som inte kommer någonstans. Allt annat är jättebra.
 
Portugal - Cláudia Pascoal - O Jardim **
Gulligt.
 
Rumänien - The Humans - Goodbye **
Rockballad som har svårt att komma igång.
 
Ryssland - Yulia Samolyova - I Won´t Break -
Man ska väl tycka om det hela för att hon har en svår sjukdom som gör att hon sitter i rullstol och har ett luddigt uttal. Men jag har aldrig varit politiskt korrekt. Hon skulle sjungit för Ryssland förra året men då stoppade Ukraina henne för att hon farit på Krim och sjungit. Nu är hon tillbaka med I Wå Brä. Avskyr hennes röst där det knapp går att höra vad hon sjunger.
 
San Marino - Jessika Feat Jennifer Brening - Who We Are -
Att inte Måns Zelmerlöv och hans kompositörer av Hero har hört av sig är ett under. Refrängen är stöld rakt av. Pinsamt. Rapen är också sanslöst dålig.
 
Serbien - sanja Ilic & Balkanika - Nova Deca *
Inte första gången denna låt har varit med, känns det som. Börjar snyggt, sen kommer den tråkiga refrängen.
 
Slovenien - Lea Sirk - Hvala Ne! -
Inhemsk rap som bara är så gräsligt!
 
Spanien - Amaia Romero& Alfred Garcia - Tu Cancion **
Gulligt, som kräver ett ursött framträdande om detta ska komma någonstans.
 
Schweiz - Zibbz - Stones *
Inte dåligt, men det känns som om jag hört detta förut i Eurovision.
 
Sverige - Benjamin Ingrosso - Dance You Off ****
Gillar den skarpt och framträdandet är ursnyggt. Behöver verkligen inte vinna, men en hög placering gjorde verkligen inget.
 
Ukraina - Mélovin - Under The Ladder **
Grabben är supersliskig med en konstig lins i ena ögat. Jag har liksom väldigt svårt att komma förbi det. 
 
Storbritannien - SuRie - Storm **
Helt ok, men saknar det där lilla sista.
 
Det var mitt intryck av alla låtarna innan jag sett framträdanden. 
Ordningsföljden går efter hur deras länder stavas på engelska.
 
 
 
 
 
 
Eurovision Song Contest,

Kommentera

Publiceras ej