Jag läser inte ofta oromantiska böcker, men då och då händer det. Mestadels böcker som jag sett som film på bio. För några år sedan såg jag Tracks med Mia Wasikowska som Robyn. Den var helt ok.
Boken Tracks är skriven av Robyn Davidson, som ensam med fyra kameler och en hund red och vandrade genom den australienska öknen i slutet på sjuttiotalet. Boken är otroligt lättläst och hela tiden intressant. Hon håller inte igen några som helst känslor och hon är inte alltid lätt att tycka om. Det är ångest, lycka och ilska om vart annat. Men jag vill hela tiden läsa mer och mer. 
Det är intressant att läsa om en kvinna som vågar gå sin egen väg, trots alla motgångar längs med vägen. Jag känner inte att man får någon förklaring till varför hon så väldigt gärna vill ge sig iväg på egen hand i öknen, men hon kämpade i över två år för att träna kameler och lära sig ta hand om allt som kan hända under vandringen, innan hon till slut gav sig iväg. Många försöker övertala henne att ge upp och flera gånger känner hon en total hopplöshet. Men hon ger sig inte.
National Geographics sponsrade henne något och hon mötte upp med fotografen Rick Smolan ett antal gånger och som dokumenterade resan i bilder. Efter hennes hemkomst publicerades historien i deras tidning och några år efter hennes strapatser gav han ut boken From Alice to Ocean.
Jag läste antingen artikeln eller så skrev de om henne i Expressen eller Aftonbladet. För jag vet att jag läste om henne när det begav sig. Så jag visst vem hon var när filmen gick upp på bio och ville därför se den.
Jag gickar Tracks skarpt och jag kan verkligen rekomenera den.
Hon har gjort fler resor bla annat i Indien och skrivit böcker om dem också. Får nog ta och läsa dem också. Som sagt, hon skriver väldigt medryckande, även när det är mycket elände.
 

Kommentera

Publiceras ej