Det är mycket skriverier om sexuella överfall, våldtäkter och tafsande i tidningarna just nu. 
Jag har blivit tafsad på många gånger, men det får mig att tänka på när jag var på Dolly Partonkonsert i Göteborg för några år sedan.
Jag satt längst ut på en rad på parkett i Scandinavium. Bredvid mig satt ett gäng på fem stycken, tror jag de var. Två par och en ensam herre i kanske 60-65 år åldern. De kom efter mig och jag tittade inte på dem det minsta när de krånglade förbi mig. Satt och tittade i fanboken jag köpt.
Helt ur det blå en bit in i konserten, under Here You Come Again, hoppade han helt plötsligt på mig. Greppade mig hårt på insidan av låret en bra bit upp. Inte ända upp i det allra heligaste, men bra nära. Jag blev så paff att jag helt tappade fattningen. Slog till honom på armen, men gjorde sedan inget mer. Tittade fortfarande inte på honom det minsta. Men satte mig så långt ut jag bara kunde komma på stolen. Konserten var mer eller mindre förstörd. Fokus låg inte längre enbart på Dolly.
Tänkte att jag skäller ut honom i pausen, men de gick innan sista låten spelats färdigt och kom inte tillbaka förrän Dolly börjat sjunga igen. I Island In The Stream, vänder han sig helt plötsligt mot mig och säger att detta är hans favoritlåt. Ignorerade honom. Varför försökte han inte söka kontakt så till en början?
När Dolly började rada upp hitsen gick jag ut mot sargen, där det fanns gott om plats för att dansa och sjunga med. Allt för att få någon glädje av konserten. Gänget försvann innan det hela var över, så jag kunde aldrig skälla ut honom.
När jag sedan skrev om det på Facebook, kommenterade en manlig kollega att något hade jag säkert gjort och hade han varit yngre hade det säkert inte gjort något. Den kommentaren gjorde nästan mer ont än själva händelsen. För till syvende och sist så måste det ju vara kvinnans fel om mannen gör något som kan räknas som sexuellt ofredande. Jag hade väl sexiga underkläder på mig, som inte syntes det minsta under mina jeans och tjocka tröja eller så var det väl just detta att jag inte uppmärksammat honom det minsta, som gjorde att han tyckte att han hade rätt att tafsa på mig. 
Han har i alla fall förstört Here You Come Again med Dolly Parton och till viss del alla hennes låtar, för mig. Jag blir förbannad varenda gång jag hör någon låt. Visst hade jag kunnat skälla ut honom direkt, men jag blev så otroligt paff över det hela att jag inte visste vad jag skulle göra. Är heller inte mycket för att skrika och skälla på folk. 
Det är bara en händelse som hänt genom åren. Det finns tyvärr många fler. Att tafsa är ingen komplimang hur mycket än karln säger att det inte har med sex att göra. Då behöver du heller inte ta på mina ben och bröst. Ta inte i mig alls. En kram ger heller inte rätt till att tafsa när karln ändå håller i mig. Håll dina händer för dig själv och låt mig vara i fred!

Kommentera

Publiceras ej