För att jag ska må så bra som möjligt, vill jag ha ordning och reda i mina rutiner. 
Sedan jag fick MS, har jag mycket svårt för att ändra saker och ting hastigt eller ens ändra bestämda rutiner. Gör jag så, blir jag nästan alltid dålig. Det känns ofta som om kroppen vibrerar och surrar och jag får svårt att röra mig. Vilket tröttar ut mycket. Kan sitta kvar i kroppen i timmar och även dagar. Men håller jag samma rutiner brukar jag må hyfsat bra.
Jag lever ett  mycket inrutat liv. Fasta tider och inte många överraskningar.
Hur klarar jag då att vara ute och resa, kanske någon undrar.
Åker jag till USA, så vet jag oftast vad som väntar. Även där har jag skapat mig rutiner. Kanske inte vet exakt vad som döljer sig bakom nästa krök, men rutinerna är desamma under resorna. Men skulle jag ensam åka till ett, för mig, okänt land blir det värre. Då kan förvirringen och utmattningen bli total, Lex London 2013. Tack o lov att jag hade en systerdotter där som hjälp att visa mig runt till en början. Annars hade jag nog virrat runt där än.
Det är så otroligt frustrerande att inte kunna leva som jag gjorde innan. Att hela tiden behöva anpassa mig till min MS.

Kommentera

Publiceras ej