Det finns platser i USA som jag besökt flera gånger och platser som jag kommer att besöka igen. Men så finns det platser som jag troligen aldrig kommer att komma till igen. De ligger så långt bort att det är omöjligt att bara ha vägarna förbi. Ska du till dem, måste man verkligen vilja dit.
 
Lilla Wakita i norra Oklahoma, är en sådan stad. Här spelades filmen Twister från 1996 in. När jag skulle beta av några stater 2007 och utgick från Texas, fanns denna plats med. I en nedlagd butik huserade ett litet Twistermuseum, där de hade fått behålla en del saker från filmen, bla maskinen jag står vid och diverse skräp från tornadoscener. Jag hade jätteroligt när jag tittade runt bland allt som fanns och samtidigt fick lite insiderskvaller från filminspelningen, från den äldre damen som hade hand om museet.
Det bor ca femhundra personer i den lilla staden, i alla fall för tio år sedan. De hade fem kyrkor och ett litet, litet postkontor. Skickade ett vykort till mig själv där ifrån.
Den stunden jag var där hade jag hur trevligt som helst. Det var verkligen värt alla milen för att ta sig dit. Men troligheten att jag kommer hit igen. Den är inte stor. Det är många, många mil hit och så finns här absolut ingeting runt omkring att besöka i övrigt. Det, det är gott om, är majsfält och platta åkrar i största allmänhet. Man tröttnar rätt fort på dem. 
Men jag är glad att jag verkligen tog mig tid och åkte hit. När jag nästan var i närheten. Oklahoma City ligger två timmar bort och Wichita i Kansan, en och fyrtio bort. Där emellan ligger väldigt mycket ingeting. Men det var det värt.
 

Kommentera

Publiceras ej