Sitter och lyssnar på musiken till Justice League av Danny Elfman. 
Att kompositörer blir stämda när de stjäler från andra kompositörer det förstår man ju. Men när de stjäler rakt av från sig själva. Hur fungerar?
I Justice League finns en ganska lång slinga med som kommer från Dannys musik till Hulk, från 2003. Kommer Hulken också vara med bland alla DCs superhjältar också?
När jag lyssnade på Drop Zones musik, som Hans Zimmer har skrivit, får man reda på var Pirates of the Caribbeans superkända tema kommer ifrån. Det är ett helt stycke rakt av. Det intressanta med det är att det är inte Zimmer som skrivit musiken till den första Pirates-filmen. Det är Klaus Badelt, men Zimmer står som överproducent. Vad innebär det? Att istället för att stämma Badelt, så finns han med som producent eller godkände inte filmens regissör musiken och Zimmer la till sin slinga från Drop Zone? För det rycktas att det är han som skrivit musiken. Vilket man förstår när man hör Drop Zone. Om det inte vore för att ett långt stycke är mer elektroniskt, så skulle det kunna komma rakt av från Pirates första film. Hmm...
 
Jag älskar verkligen bakgrundsmusiken i filmer. Ibland kan jag gå på en film just för kompositörerns skull. Det var meningen att Tom Holkenberg aka Junkie XL, skulle komponerat musiken till Justice League. Han som skrev den fantastiska musiken till Mad Max: Fury Road, bland annat. Men han fick sparken när Joss Whedon tog över regissörpinnen efter att Zack Snyder tvingats hoppa av pga familjetragedi.
Nu blev det Danny Elfman istället och jag är väl sådär glad över det bytet. Hans musik är ok, men jag har aldrig tyckt att den är fantastisk. Finns spår här och där som är bra, men aldrig sådana där som jag blir toklycklig över.
 

Kommentera

Publiceras ej