Vilken fantastisk konsert!!!!!
Hans Zimmer är min absolute favoritkompositör när det gäller filmmusik. Han skriver allt från bombastiska körstycken till finstämda gitarrsolon. Han har musiken till Gladiator, det var då jag fick upp öronen för honom, Pirates of the Carribeanfilmerna, Lejonkungen, som han fick en Oscar för. Fantastiska Thelma & Louise, häftiga Inception, Sherlock Holmes och många, många fler. 
Så när han spelade live i Globen, sa Sara och jag att vi måste bara gå och det ångrar jag inte en sekund. Det var två superhäftiga timmar.
Första timmen var bland det mest häftiga jag hört live i musikväg. Det började med Driving Miss Daisy, Sherlock Holmes och Madagaskar och sedan ökade han bara tämpot. Jag tänkte att nu kan det omöjligt bli bättre, men det blev det. Crimson Tide - Rött Hav, Gladiator, Änglar & Demoner, Lejonkungen och Pirates. Jag var i exstas.
Största jublet fick Lejonkungen. När Lebo M, han som också sjunger på skivan, började med introt till Cicle of Life kokade Globen. Nu sjöngs inte hela Circle of Life, då det är Elton John som skrivit den. Utan de fled vidare till musiken som Hans skrivit. Det var så häftigt att få höra det hela med orginalsångaren.
Mellan flertalet av sångerna berättade Hans anektoder antingen om hur han kommit att skriva musiken till vissa filmer eller om flera av musikanterna. De kom för övrigt från varje hörn av världen. Det var inte alltid lätt att förstå Hans charmigt, lite virriga tyskengelska prat. Men det gick inte att ta fel på glädjen han hela tiden utstrålade. Han älskade verkligen att vara där och spela.
I paus började delar av publiken att leka med sina lampor på mobilen. Det började med några stycken till att tändas överallt.
Efter paus blev det lite svårare musik och jag kände inte igen alla. Det var mycket ljuseffekter och disharmonier. Men ändå så otroligt häftigt. Det enda jag önskat var att det hade stått någonstans ibland vilken film musiken kom ifrån. Men det var inget som störde i det stora hela. 
Jag är så lycklig att vi åkte dit! Hans Zimmer var fantastisk. När en ensam gitarrist spelade den underbara musiken till Thelma & Louise började jag nästan gråta. Så vackert! 
Det var dånande musik, mäktiga körer, solister, cellist, gitarrister, trummare och jag vet inte allt. Hans spelade flertalet av instumenten själv. Han är otroligt begåvad. Jag ser fram emot att höra mer musik av honom.
Innan konserten spenderade Sara och jag några timmar inne i ett sommarvarmt Stockholm. När vi åt lunch knallade SVT Sportens Marie Lehman förbi och jag blev lite tossig. Sara blev alldeles till sig när hon såg en av Sveriges mest kända kocka på Synsam. Jag hade dock ingen susning om vem han var, då jag aldrig tittar på matprogram. Under eftermiddagen gick jag på kusliga Alien: Covenant medan Sara umgicks med några kompisar. 
Vi hade en mycket lyckad dag i stora staden.
Konserten kommer leva länge i mitt minne. En obeskrivligt häftig upplevelse!

Kommentera

Publiceras ej