Regn, var är du? Alltid saknad, aldrig här.
Det börjar bli riktigt jobbigt nu. Det är otroligt torrt i markerna och i dammen blir bara vattenståndet lägre och lägre. Det ska regna enligt SMHI, men det blir aldrig någonting.
Härom veckan kom ett stort regnväder söder ifrån, men det stannade strax söder om Jönköping och sedan vände tillbaka. Igår skulle det regna och åska i massor, gjorde så i södra Sverige. Men när det började närma signårra Småland, vek det av åt öster och vi fick några få stackars droppar. De blötte gräset lite, men gjorde verkligen inget för brunnar och vattendrag.
Byns ende bonde har det bekymmersamt. Snart har han ingen föda till sina kor. Han flyttar runt dem från äng till äng, men återväxten är minimal om ens någon.
Det börjar närma sig krisläge. Kommer det inget regn snart finns det risk för att våra brunnar sinar. Det vill jag verkligen inte vara med om.
Varför får vi inget regn? Under de senaste två åren har det bara kommit så mycket regn att det håller allting i naturen grönt, men inget har nått ner till grundvattnet. Får vi ingen vidare snö i vinter kommer läget att bli värre och värre.
REGN, JAG VILL HA REGN!!!
När hade vi senast dagar då det bara regnar och regnar? Sådana där dagar då man blir less på hur mycket regnar. Kan inte komma ihåg någon på tre evigheter. Kommer det regn är det bara lite imma, som torkar bort innan det når marken.
Stora tjock, mörka moln far fram över himlen, men de släpper inte en endaste regndroppe.
REGN, JAG VILL HA REGN!!!
Jag vill inte ständigt behöva oroa mig över att brunnen sina. Vill inte se har den brunbrända marken, där inget växer. Jag vill inte behöva ha dåligt samvete för att jag tar ett bad. Vill inte behöva oroa mig för att tvätta mina kläder för ofta.
JAG VILL HA REGN!!!

Kommentera

Publiceras ej